Eusko Jaurlaritzak Auzitegi Gorenean errekurritu du covid ziurtagiri digitala eskatzea baimentzen ez duen autoa

0
Sede del Gobierno Vasco, Lakua
PRUEBA

Eusko Jaurlaritzak kasazio errekurtsoa jarri du gaur Euskal Autonomia Erkidegoko Auzitegi Nagusiaren (TSJPV) autoaren aurrean. Auto horrek ez du baimentzen Europar Batasunaren Covid Digital Ziurtagiria (QR) eskatzea, Osasun Sailak ezarritako neurriez gain. Zerbitzu juridiko zentralek idazki bat aurkeztu dute Auzitegi Goreneko Administrazioarekiko Auzien Salan, dokumentu hori baliozkotzeko eskatuz, gaueko aisialdiko leku edo establezimendu jakin batzuetara eta 50 lagunetik gorako jatetxeetara sartzeko, pandemiaren egungo gorakada geldiarazteko bide gisa.

EAEko Justizia Auzitegi Nagusiak uko egin badio ere dokumentu honen aplikazioari buruzko irizpide komun bat ezartzeko legea aldatzeari, eta atzo Lurralde arteko Osasun Kontseiluak neurri berririk hartu ez bazuen ere, Eusko Jaurlaritzak agortu egingo ditu covid ziurtagiria ezartzeko aukerak, birusaren transmisioari eusten laguntzen duen neurritzat jotzen baitu. Eusko Jaurlaritzako zerbitzu juridikoek argudiatu dute horrelako neurri bat beharrezkoa dela birusaren transmisio komunitarioko olatu berri bat eteten laguntzeko eta herritar guztien txertaketa are gehiago sustatzeko. Era berean, uste dute oinarrizko eskubide batzuetan, kasu honetan norbanakoen askatasunetan, beharrezkoa den eragina bizitzarako eta osasun publikorako oinarrizko eskubidearekin kontrajartzen dela, eta eskubide horrek ororen gainetik gailendu behar duela.

Eusko Jaurlaritzako Osasun sailburuaren aginduan «Covid pasaportea» deiturikoaren baimena eskatzeko erabilitako argudioak defendatzen dira errekurtsoan. Azpimarratu du birusaren transmisioaren intentsitatea handitzen ari dela azken asteetan eta joera goranzkoa dela, eta gogorarazi du egungo egoerak beharrezkoa egiten duela osasun publikoa prebenitzeko, eusteko eta kontrolatzeko neurriak hartzea. Halaber, gogorarazi du oinarrizko neurri batzuk mantendu behar direla, hala nola maskara, distantzia, eskuak garbitzea, barrualdeen aireztapena eta pilaketak saihestea. Ildo horretan, gaueko aisialdiko eta jatetxe arloko lokalen barrualderako sarbidea baldintzatzea ere sartzen da, covid ziurtagiriaren bidez.

Neurriaren proportzionaltasuna defendatzen du, kasu honetan eskubideen murrizketa beharrezkoa eta egokia baita goragoko mailako eskubide bat babesteko, hala nola bizitzeko oinarrizko eskubidea eta osasunaren babesa. EAEko Justizia Auzitegi Nagusiaren autoaren arabera, ‘covid pasaporteak’ berdintasunerako eta intimitaterako eskubideez gain, biltzeko eskubideari, joan-etorrietarako askatasunari eta adierazpen eta sorkuntza artistikorako askatasunei eragingo lieke, baina Eusko Jaurlaritzaren zerbitzu juridikoen irudiko eskubide horiek garatzeko ez da beharrezkoa eskubide horiek covid ziurtagiria eskatzen den lokaletan gauzatzea. Ildo horretan, uste dute neurria sarrera borondatezkoa den eta funtsezko jarduerarik egiten ez den lokalei dagokiela, eta horietara joatea ez da ezinbestekoa.

Neurriak kutsatzeak murrizteko helburua du, arrisku-portaerak eragotziz; ondasun juridiko horrek askoz ere babes handiagoa izan behar du dokumentua establezimenduan sartzeko aurkezteak dakarren eragozpena baino.

Euskal Autonomia Erkidegoko Auzitegi Gorenak emandako argudioaren aurrean, hau da, Euskadiko txertaketa indize handiak covid ziurtagiria ezartzearen aurka egiten duela, errekurtsoaren arabera, interpretazio horrek (txertorik jaso ez duten herritarren intimitaterako eskubidea babesteko interesean oinarrituta, %10ek) txertatutako biztanleen % 90en osasuna eta bizitza babesteko eskubidea urratzen du.

12 urtetik beherakoei ziurtagiria ez eskatzeari dagokionez, Eusko Jaurlaritzako zerbitzu juridikoek alegatu dute ezin zaiola agiri hori eskatu legeak txertorik jartzea baimentzen ez dionari.

Neurriaren aplikazioaren lurralde hedapenari dagokionez, justifikatuta dago covid ziurtagiria baimentzeko lurralde eremua autonomia erkidego osoa izatea, baldin eta azken 14 egunetan intzidentzia tasa 150 kasukoa edo handiagoa bada 100.000 biztanleko. Izan ere, Euskadiren lurralde azalera txikia, bertako biztanleen interakzio maila handia eta lurralde osoko komunikazio onak eta biztanleriaren mugikortasun zabala ez dira bizilekuari dagozkion jardueren xede.

Ildo horretan, Katalunia eta Murtziako kasuak aipatzen ditu errekurtsoak, non euren justizia auzitegi nagusiek erreferentziako erkidego osorako sektore jakin baterako ‘covid pasaportearen’ eskakizuna bermatu zuten. Euskadiren kasuan, osasun aginduak neurriaren aplikazio maila ezartzen du, hau da, autonomia erkidego osoan 150 kasuko edo gehiagoko intzidentzia tasa. Zerbitzu juridikoen ustez, irizpide horrek baliogabetu egiten du Euskadiko Auzitegi Gorenak argudiatutako diskriminaziorik eza.