Lan eta Enplegu Sailak uste du garraiolarien langabeziak aldi baterako ezinbesteko lan-kontratuen etendura kolektiboa eragin dezakeela, baldin eta enpresek frogatzen badute beren jarduera gelditzeak gertaera hori zuzenean eragiten duela, bai eta horri aurre egiteko beste baliabide batzuk erabiltzeko ezintasuna ere.
Zenbait enpresak, enpresa-elkartek eta gizarte-ekonomiak azken egunotan egindako galderen aurrean, Idoia Mendia lehendakariordeak zuzentzen duen Lan eta Enplegu Sailak erabaki du argitzea zer egoeratan aurkez daitekeen aldi baterako erregulazio-eskaera bat egungo egoeran, ahalik eta zorroztasun handienarekin eta enpresen bideragarritasuna eta enpleguari eustea bermatu nahian.
Ikuspegi horretatik, aplikatu beharreko irizpidea da enpresek aldi baterako ezinbesteko enplegu-erregulazioko espedienteak aurkez ditzaketela, arrazoi justifikatzaileekin, garraiolariek deitutako lanuzteetan, Langileen Estatutuaren 47.5 artikuluaren arabera. Hala ere, zehaztu du horretarako kontuan hartu behar dela ezinbesteko kontzeptua kontzeptu juridiko zehaztugabea dela, eta banan-banan baloratu daitekeela, hau da, kasu zehatz bakoitzean gertatzen diren inguruabarren arabera.
Horregatik, horrelako ERTE bat aurkezten duen enpresak modu frogagarrian frogatu beharko du bere jarduera gelditzearen arrazoi zuzena garraiolariak gelditzea eta beren produktuak hornitzeko edo ateratzeko zailtasunak direla. Memorian frogatu beharko duzu, halaber, ezinezkoa izan zaizula neurri horiei aurre egiteko beste bitarteko batzuk erabiltzea (hornitzaile logistikoa aldatzea edo biltegiratze-neurriak, besteak beste).
Aldi baterako lan-erregulazioaren ondorioek atzera egingo dute enpresak hornidurarik gabeko arazoa duen unera, ez langabezia hasten den unera, eta Lan Agintaritzaren ebazpenak ondorioen amaiera-data bat jaso beharko du, kasu horretan 10 egunekoa izango dena, baina ondoriorik gabe geratuko litzateke langabezia lehenago amaitzen bada. Langabezia luzatzen bada, epe hori igarotakoan enpresak beste espediente bat eskatu beharko du, aurrekoaren baldintza berberekin.
Ildo horretan, Idoia Mendia lehendakariorde eta Lan eta Enplegu sailburuak adierazi du gaur egun ez dela ERTErik jaso arrazoi horregatik, baina jakin badakigu langabeziak nola eragiten dien garraioari hornikuntzei, eta horrek guztiak eragina duela lehengaien kostuan.
Horregatik, sail honek, bere eskumenetatik, enpresen bideragarritasuna eta langileen enplegua bermatuko dituela azpimarratu du, egungo tresnekin nola jokatu behar den irizpide argi batekin.
Halaber, gogorarazi du ez gaudela pandemiaren estadio berean. Enpresek badakite, sindikatuek badakite. Beraz, nola jokatuko dugun argituko dugu, eta Eusko Jaurlaritzako Lanetik baldintza horiek betetzen dituztenei eman beharreko urratsak erraztuko dizkiegu.
Informazio hori guztia eskuragarri dute enpresek Sailaren webgunean: https://www.euskadi.eus/eusko-jaurlaritza/lan-gizarte-segurantza/hasiera/, eta lan-erreformaren ondoren lan-erregulazioko espedienteak izapidetzeari buruz maiz egiten diren galderak jasotzen dituen dokumentu bat.