Arreta sozial eta sanitariorako lau integrazio-esperientzia: Ingalaterra, Eskozia, Gales eta Ipar Irlanda

0
PRUEBA

Thin tank Nuffield Trust-ek. Erresuma Batuko (Ingalaterra, Eskozia, Gales eta Ipar Irlanda) integrazio soziosanitarioko prozesuei buruzko txosten bat argitaratzen du, eta herrialde bakoitzak bere helburuak lortzeko bultzatutako osasun-sistemak, politikak eta ikuspegiak alderatzen ditu.

Pazienteen eta zerbitzuen erabiltzaileen esperientzia, kalitatea eta eraginkortasuna hobetzeko eta asistentzia-zatiketaren murrizketarekin eta biztanleriaren osasuna eta ongizatea hobetzearekin batera, argitalpen honek Erresuma Batuan garatzen diren esperientzien eta ikuspegiaren artean dauden desberdintasunak aztertzen ditu.

Edukiak

Txosten hori sei eduki arlo handitan banatuta dago, eta 1. kapituluan integrazio soziosanitarioaren kontzeptuari heltzen dio. Nahiz eta asistentzia-mailen arteko integrazioa -lehen mailakoa eta espezializatua- interes bereziko eremua izan den britainiar osasun-sisteman eta -NHS-, integrazioa eremu soziosanitarioari ere badagokio. Zentzu horretan, dokumentuak kontzeptuaren definizio argigarri bat proposatzen du, lau integrazio motari buruzkoa:

  • Antolamendu-integrazioa, antolakundeen arteko egituren, gobernantzaren, sistemen eta harremanen koordinazioan oinarritua; besteak beste, erakundeen bat egitea, kontratu- edo lankidetza akordioen garapena – aterki-antolamenduarekin –, aurrekontu mankomunatuak edo jardueren baterako abiaraztea (hau da, plangintza estrategikoa eta osasun-zerbitzuen eta gizarte-premiei erantzuteko zerbitzuen erosketak).
  • Integrazio administratiboa edo funtzionala, euskarri ez-klinikoa eta funtzio administratiboak lerrokatzea eskatzen duena, adibidez, kontabilitate-tresnak edo erakundeen artean datuak eta informazio-sistemak partekatzea.
  • Zerbitzuak integratzea, hainbat zerbitzu antolamendu mailan koordinatuta, dela diziplina anitzeko taldeen bidez, dela erreferentzia egitura bakarraren bidez, dela ebaluazio klinikoko prozesu bateratuen bidez.
  • Integrazio klinikoa, arreta prozesu integratu bakarrean koordinatzea eskatzen duena, diziplinartekoa edo diziplina anitzekoa izan. Horrek gidak edo protokolo partekatuak garatzea ekar dezake, gizarte edo osasun-arretaren eremu espezifikoetatik harago.

Erresuma Batuko lau herrialdeetan arreta integratuaren erreformaren helburu politikoak eta ikuspegiak ezagutzeko, txostenak herrialde bakoitzean politiken eta legeriaren arloan argitaratutako funtsezko dokumentuak aztertzen ditu, eta, horrez gain, horri buruz eskuragarri dauden auditoriak berrikusten ditu. Azterketa horretan, lau aldaketa-palanka garrantzitsu agertzen dira:

  • Antolaketa  eta gobernu egitura bateratuak
  • Integratutako finantzak
  • Eraldaketa finantzatzea eta zerbitzu ereduak garatzen eta eskalatzen laguntzea
  • Jardueraren kudeaketa eta kontuak ematea

2. kapituluan, Erresuma Batuko osasun sistemen eta gizarte zerbitzuen testuingurua eta erronkak aurkezten dira. Horien artean, nabarmentzekoa da biztanleriaren osasuna lau herrialdeentzako erronka gisa, patologia kronikoek biztanleriak oro har duen gaixotasun-zamari gehitzen baitzaizkio, eta, sarritan, gizarte eta osasun-arretaren premia konplexuak adierazten baititu.

Finantzaketari dagokionez, azken hamarkadan osasun-zerbitzuetako gastuak gora egin du lau herrialdeetan, eta aldeak daude horien artean: gizarte-arretako gastua jaitsi egin zen Ingalaterran, geldialdia Eskozian eta Galesen eta hazkundea Ipar Irlandan. Elementu komun gisa, lau herrialdeetan ez da lortu gizarte eta osasun premiei erantzuteko tornuetan egindako eskaerei erantzutea, eta arreta-eskaera horien eta eskura dauden baliabideen arteko alde nabarmena planteatu da.

3. kapituluan, Erresuma Batuko lau herrialdeetan integratzeak izan duen bilakaera eta egungo arreta egiturak aztertzen dira:

  • Ingalaterrak sistema bereiziak mantendu ditu osasun eta gizarte-laguntza antolatzeko eta emateko, hainbat aurrekontu, lege esparru eta antolaketa kulturarekin.
  • Gales, Ingalaterran garatutako zerbitzuen erakunde eroslearen eta hornitzailearen arteko bereizketaren aurrean, 2002az geroztik 22 tokiko osasun-batzar bultzatzen ditu tokiko agintariekin lan egiteko, osasun eta gizarte-arretarako baterako sistema bat garatzeko eta arlo bakoitzean ongizate estrategia bat garatzeko.
  • 1999az geroztik, Eskoziak osasun eta gizarte-arretako politiken integrazioa eta formulazioa garatzen ditu, eta esparru guztietatik, gobernu sailetatik eta abar ikuspegi bakarraren alde egiten du apustu. Erantzukizun-arloak bereizita eduki arren, 2022tik aurrera arloen artean aurrekontu partekatuak sortzeko aukera dago.
  • Ipar Irlanda egiturazko integrazio oso baten sinonimoa da; azken urteotan, osasuneko desberdintasunei aurre egitera eta egitura sinplifikatzera bideratzen da, eta horrek Arreta Sozial eta Sanitarioko Kontseilu bakarra sortzen du (2009).

4. kapituluan, integrazio-politiken eragina zehazteko erabilitako neurriak aztertzen dira; izan ere, biztanleriaren osasunean, pazientearen esperientzian eta sistemaren eraginkortasunean aldaketak lortzen saiatu arren, abian jarritako ekimenekin lortu nahi diren ondorioak lortu izanaren ebidentzia erabakigarririk ez du.

5. kapituluan, modu zabalean aztertzen dira herrialdeek aldaketa gauzatzeko erabili dituzten gakoak eta horien gauzatzea.

Antolaketa- eta gobernu-egitura bateratuei dagokienez, herrialdeek zerbitzuak lerrokatu nahi izan dituzte emaitza hobeak lortzeko, bai osasun-arretan, bai gizarte-arretan, eta gainditu egin dituzte kontu partekatuak ez emateak, lerrokatu gabeko helburuek eta sektoreen araberako hainbat asmok eragindako oztopoak.

Integrazioa lortzeko egin diren egiturazko erreformen ondorioz, egitura sare konplexu bat sortu da, gizarte-arretako eta osasuneko egiturei geruza gehigarriak gehitzen dizkieten gobernantza-akordioekin. Ondorioztatu da, batzuetan, aliantza estrategikoak ezarri direla, aurretik zeuden harremanak eta egiturak kontuan hartu gabe, eta ez dela aurreikuspenik egin erakundeen lotura eta/edo bilakaera posibleari buruz.

Herrialde bakoitzeko gobernantzaren arloko erabakiei buruzko funtsezko desberdintasunetako bat erakunde integratuen legezko erantzukizun-maila da, nahiz eta aztertutako esperientziek agerian uzten duten lankidetzan aritzeko legezko betebeharra izateak ez dakarrela nahitaez lankidetza eraginkorrera.

Finantza integratuei dagokienez, ebidentzia ahula dago aurrekontu mankomunatuak eta finantzaketa integratuko beste modu batzuk (kostuen aurrezpenean edo produktibitate handiagoan sortzen direnak) emaitzetan eta pazienteen esperientzian onurak eman baditzakete ere.

Eraldaketaren finantzaketari eta zerbitzu-ereduak garatzen eta eskalatzen laguntzeari dagokionez, txostenak dio herrialde batzuk arreta integratua bizkortzen saiatu direla, eskala handiko finantzaketa-planen eta proiektu pilotuen bidez, hasierako inbertsioa eta/edo euskarri teknikoa eskaini duten programen bidez, zerbitzu integratuen eredu berrien garapenean esperimentazioa eta berrikuntza errazteko, tokiko testuinguruetara eta lehentasunetara egokitzea ardatz hartuta. Pilotuak, gehienbat, osasun eta gizarte-arretaren integrazioa hobetzeko esku-hartzeetara bideratu dira, ondorengoen bidez:  talde integratuak eta diziplina anitzekoak; boluntarioen sektoreko erakundeekin lotura handiagoa; prebentzio eta autokudeaketa handiagoa lagunduko duten zerbitzuen diseinuak; prozesu kliniko koordinatuak, hala nola beharren baterako ebaluazioa eta kasuen kudeaketa handiagoa; arretaren plangintza pertsonalizatua; eta kontratazio integratuko sistemen laguntza eta abiaraztea.

Jardunaren kudeaketa funtsezko tresna bihurtzen da politikak formulatzeko ardura duten pertsonek politiken helburuak betetzea susta dezaten, nahiz eta lau herrialdeek definitutako neurriak askotarikoak izan eta, azken batean, kontuak ematea zaildu. Jardueraren kudeaketa osasun-zerbitzuen garapenean eragiteko palanka gisa erabiltzeko moduari buruzko esperientziak badaude ere, txosten honek azpimarratzen du gizarte-arretako jardunari buruzko ezagutza mugatua dagoela.

Azkenik, 6. kapituluak Erresuma Batuan osasun-zerbitzuak eta gizarte-arretako zerbitzuak integratzeko garatutako prozesuetan identifikatutako ikasgai interesgarrienak aurkezten ditu.

Nuffield Trust osasun independenteko think tank bat da, Erresuma Batuan arreta medikoaren kalitatea hobetzera bideratua, ebidentzian oinarritutako ikerketaren eta politika eta informazioaren analisiaren bidez.

Nahi izanez gero, ikerketa txosten honetara jo dezakezu: ‘Osasunaren integrazioa eta gizarte-arreta. Konparazio politikoa eta Erresuma Batuko lau herrialdeen aurrerapenari buruzkoa’ (Integrating health and social care. Integrating health and social care A comparison of policy and progress across the four countries of the UK  Nuffield Trust) (2021). Argitaratutakoa.