Eusko Jaurlaritzak eta Arabako Foru Aldundiak ingurumena eta mugikortasun jasangarria hobetzeko 3M»-tik gorako ekintzak bultzatuko dituzte Aiaraldean

0
Sede del Gobierno Vasco, Lakua
PRUEBA

Eusko Jaurlaritzak eta Arabako Foru Aldundiak lankidetza-hitzarmen bat sinatu dute gaur goizean Aiaraldea Eskualderako Berehalako Jarduera Planeko A8-Ingurumena eta Mugikortasun Jasangarria trakzio-proiektuaren esparruan hainbat jarduera egiteko. Hitzarmena sinatu duten bi erakundeen ekintza koordinatuaren helburua da udalerrien eta lurralde historikoen arteko eskualde mailako mugikortasuna eta konektagarritasuna hobetzea; mugikortasun jasangarria eta emisioak murriztea sustatuz.

Arantxa Tapia Ekonomiaren Garapen, Jasangarritasun eta Ingurumeneko sailburuak eta Ramiro González Arabako diputatu nagusiak Amurrioko Refor eraikinean sinatu dute akordioa, eta bertan izan dira Encina Castresana, Aiarako koadrilako presidenta; Amurrio, Laudio eta Urduñako alkateak; Txema Molinuevo, Ander Añibarro eta Itziar Biguri.

Akordio horri esker, Eusko Jaurlaritzak 2.283.169 euro emango dizkio Arabako Foru Aldundiari, obrak egin eta garatzeko. Foru-erakundeak, gutxienez, jarduketa bakoitzaren amaierako benetako kostuaren % 15 hartuko du bere gain, 1.036.150 euroko funts-ekarpenarekin.

2022 eta 2024 urteen artean garatuko diren akordio honen xede diren esku-hartzeak gauzatzea bermatuko da finantzaketa honekin.

Ramiro Gonzalez ahaldun nagusiak nabarmendu duenez, “Aiaralderako planaren fruituak ikusten hasi gara, eta hori adibide bat da. Akordio honek Aiaraldean konektibitatea eta mugikortasun jasangarria, lanekoa zein egunerokoa, hobetuko duten hainbat jarduera abian jartzea bultzatzen du”.

Aurreikusten diren jarduerak “Nerbioiko Parke Lineala Garatzeko” ekimenaren barruan daude, eta Nerbioiko Parke Linealeko 5 zati handitu, egokitu eta hobetzea dakarte. Horrek esan nahi du hiru kilometro eta erdi baino gehiagoko luzera tartean lan egingo dela, gutxi gorabehera.

    • Laudio-Arrankudiaga-Bizkaiarekin konexioa zatia

 

    • El Refor-Saratxo Industrialdea zatia

 

    • Saratxo Industrialdea-Industrialdera sartzeko bidea zatia

 

    • Saratxo industrialdea-Mesones auzoa zatia

 

    • Orduña-Delika zatia

 

Era berean, “Bide Berdeen sarea zabaltzeko” ekimenari buruzko esku-hartze bat ere jasotzen da. Ekimen hori datorren urtean gauzatuko da, Maroñoko urtegiaren ibaiertzeko ingurunea egokitzeko eta ingurumena lehengoratzeko jarduera.

Zehazki, oinezkoentzako pasealeku bat berreskuratzeko eta lehendik dagoen begiratoki bat egokitu eta hobetzeko lanak egingo dira. Ramiro Gonzálezek nabarmendu duenez, hobekuntza horiek elementu baliotsu berriak gehituko dituzte, Maroño inguruak dagoeneko duen erakargarritasuna handitzeko, Aiaraldeko bihotzean aisialdirako eta aisialdirako gune gisa.

Tapia sailburuak azpimarratu duenez, “bultzada berri honekin, 11 zatitatik falta diren 5 esparruak osatu ahal izango ditugu, eta Nerbioi ibaiaren parke linealaren proiektua biribildu dugu, 2006an lehenengo jarduketak hasi zirenetik ia 18 urte igaro direnean”. Tapiaren arabera, Eusko Jaurlaritzak 2,2 milioi eurorekin finantzatuko ditu lan horiek “udalerriak, pertsonak eta natura lotzeko”.

Bestalde, Arabako Foru Aldundiak konpromisoa hartu du 5 zatien jarduketa 2024ko abenduaren 31 baino lehen egiteko. Zentzu horretan, Arabako Gobernuak onartu du lursailak erostea El Refor eta industrialdera sartzeko bidearen artean egingo den zatirako, eta datorren urtean gauzatuko da.

Akordioa lortu da ingurumen egokia izaten eta klima-aldaketaren aurka borroka egiten laguntzeko bi administrazioen neurri eta programetan gauzatutako aldez aurreko politikei esker. Hitzarmen honen oinarrian baliabide natural guztien erabilpen arrazionala egiten dela zaintzea dago, bizi-kalitatea babesteko eta hobetzeko eta ingurumena defendatzeko eta leheneratzeko helburuarekin. Bai eta ekonomia eta enplegua suspertzeko oinarrizko erronkei ematen zaien erantzun integrala dela ulertzea ere.

Aurrekariak

Eusko Jaurlaritzaren BERPIZTU programaren (Euskadiko ekonomia eta enplegua suspertzeko programa 2020-2024) Zuzendaritza Batzordeak Behar handieneko eskualdeak edo lehentasunezko jarduera-eremuak bultzatzeko plan berezia abian jartzea onartu zuen, eskualde horiek eraldatzeko behin betiko bultzada emateko eta Euskadi suspertzeko eta eraldatzeko prozesuan atzera ez geratzea lortzeko, eta eskualde horien artean Aiaraldeko eskualdea sartu zen.

Gero, Gobernu Kontseiluak 2021eko maiatzaren 18an 180 milioi euroko aurrekontu-zuzkidura onartu zuen behar handieneko eskualdeak edo lehentasunezko jarduera-eremuak bultzatzeko (aurrerantzean, LJE).

2019-2021 urteetan, Berehalako Jarduera Plana (BJP) lantzeko prozesu bat burutu zen, 2021ean amaitu zena, eta bere helburua da enplegua eta formakuntza, gizarte-kohesioa eta ekonomia suspertzea, trakzio-proiektu batzuk gauzatuz. Proiektu horiek prozesu parte-hartzaile eta kolaboratibo batean zehaztu ziren, eta horietan erabakigarritasunez esku hartu dute eskualdeko eragile ekonomiko eta sozialek eta erakundeek.

Proiektu eragile horiek hainbat kudeaketa-arlotan eragiten dute, hala nola industrian, nekazaritzan, kulturan, enpleguan, lanbide-heziketan, osasunean, etxebizitzan, trenbide-azpiegituretan eta turismoan. Ildo horretan, Planean definitutako trakzio-proiektuen artean, ingurumena eta mugikortasun iraunkorra izenekoa dago, eta erakunde bien artean sinatutako hitzarmenaren xede diren jarduerak hari atxikita daude.

Planean zehaztutako trakzio-proiektuen barruan “ingurumena eta mugikortasun jasangarria” izenekoa dago, eta horren jarduketa Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen, Jasangarritasun eta Ingurumen Sailaren eskumen-esparruan sartzen da, bere helburua eskualdean mugikortasun jasangarria bultzatzea eta sustatzea baita.

Eusko Jaurlaritzaren Mugikortasun Jasangarriaren Gida Planean jasota dagoenez, helburu estrategikoa da mugikortasun-sistema ekonomikoa, soziala, energiaren eta ingurumenaren ikuspegitik eraginkorragoa eta kalitatezkoa garatzea, aldi berean herrialdearen eragile ekonomikoa ere bihurtuko dena. Horretarako, Aiaraldea Eskualderako Berehalako Jarduera Planaren asmoa da mugikortasun jasangarri ez-motorizatua (oinezkoak eta txirrinduak) eta udalerrien arteko eta lurralde historikoen arteko konektagarritasuna bultzatzea. Planean mugikortasun jasangarriaren arloan jasota dauden jardueren helburua da, beraz, eskualdeari konektagarritasun handiagoa ematea eta, aldi berean, bertako kultura-ondarea babestea.