Mobility lab-campus sortzeko akordioa

0
PRUEBA

Mobility Lab Fundazioa eta Euskal Herriko Unibertsitatea 18 ikerketa proiektu garatzeko elkartu dira. Akordioak Mobility lab-campus sortzea ahalbidetuko du, mugikortasunaren eta logistikaren esparruan prestakuntza, ikerketa, berrikuntza eta ezagutzaren transferentziarako aliantza estrategikoa.

Vitoria-Gasteiz Araba Mobility Lab Fundazioak eta Euskal Herriko Unibertsitateak akordio bat sinatu dute Mobility lab-campus sortzeko, mugikortasunaren eta logistikaren esparruan prestakuntza, ikerketa, berrikuntza eta ezagutzaren transferentziarako aliantza estrategikoa. Hitzarmen horrek laborategia behin betiko martxan jartzea esan nahi du, 18 ikerketa-proiektu abian jarrita.

Arabako Foru Aldundiak eta Gasteizko Udalak Mobility Lab abiarazi zuten, Gasteizek eta Arabak etorkizuneko mugikortasun-sistemen ingurune erreal bati buruzko proba-banku gisa balioko zuen zentro bat izan zezaten, bai pertsonen garraioaren arloan, bai logistikaren arloan. Horregatik, Mobility Lab esploratzeko espazio fisiko gisa sortu da, logistikan eta mugikortasunean berrikuntza baldintza errealetan garatu eta probatzeko.

Proiektu hori funtsezkoa da Arabarentzat eta Gasteizentzat ondo konektatutako lurralde baten eta lurralde industrial eta logistiko baten aldeko apustuan. Dagoeneko martxan dauden apustuen jarraipen logikoa da, hala nola gaitasun handiko garraio adimendunarena edo Forondako aireportua hub logistiko bihurtzearena. Etorkizunari begira ekimen horien guztien artean sinergiak ezartzeko borondateak eman du proiektu estrategiko honen emaitza.

“Mobility Lab behin betiko abiarazten duen akordio bat da, proiektu hau abian jartzen hasten da tamaina ertaineko hiri eta lurraldeen artean mundu mailan abangoardiako posizioa lortzeko helburuarekin, lehen mailako bazkide globalen eskutik irtenbide berritzaile eta iraunkorrak erabiliz”, azaldu du Ramiro González ahaldun nagusiak.

Gorka Urtaran Gasteizko alkateak, bestalde, nabarmendu du “inbertsio oso garrantzitsua dela hiriaren mugikortasunerako onurak ekarriko dituzten proiektuak abian jartzeko, bai eta hiriburuan eta lurraldean mugikortasun elektriko eta iraunkorra bultzatzen laguntzen duten proiektuak eta lotutako enpresak ere: baterien kontrola, ibilgailu elektrikoa, hidrogenoa… Azken batean, automobilgintzaren eta mugikortasunaren sektorearen aldeko apustua”.

UPV/EHUk bat egin zuen 2021ean Vitoria-Gasteiz Araba Mobility Lab proiektuarekin, unibertsitatearentzat interesgarria zela iritzita, baina batez ere, Vitoria-Gasteizko Ingeniaritza Eskolarentzat (EIVG). Azken horrek gaitasuna eta ibilbide luzea du ikerketa-proiektuetan, enpresekiko kontratuetan eta mugikortasun adimendunarekin eta jasangarriarekin lotutako zientzia-artikuluetan, eta 4.0 industrian, garrantzi handiko sektoreetan, hala nola automobilgintzan eta aeronautikan.

Horri dagokionez, Euskal Herriko Unibertsitateko errektoreak, Eva Ferreirak, zera adierazi du: «Unibertsitatea ezinbesteko aliatua da eredu berritzaileak garatzeko. Aldaketak bizkortzeko eta optimizatzeko gai gara, ikerketaren eta ezagutzaren transferentziaren bidez. Zentzu horretan, eskerrak eman nahi dizkie gure erakundeei, Foru Aldundiari eta Udalari, Euskal Herriko Unibertsitatearengan jarri duten konfiantzagatik proiektu honi aurre egitean eta baliabide ekonomiko garrantzitsuekin ikerketa ildo hau babestean. Pozik gaude akordioagatik eta espero dugu, «Lurralde berdea eta jasangarria» proiektuaren esparruan, emaitzek denbora laburrean aurrera egitea”.

Hori dela eta, Vitoria-Gasteizko Ingeniaritza Eskolak proposamen bat egin zion Mobility Lab Fundazioari, eta han, Mobility lab-campus aliantza estrategikoa sortuz, interes komuneko ildo eta arlo horietan lankidetzan aritzeko atea ireki zen. Eta Lurralde berdea eta iraunkorra izeneko makroproiektuaren garapena. Proposamen honen bidez, automozioaren eta mugikortasunaren sektoreetako enpresen portfolioa berritzeko eta produktu eta zerbitzu berriak garatzeko gero eta premia handiagoei erantzun nahi zaie, eta, era berean, eragile publikoen politikak definitzeko erreferente izan nahi da, bai eta administrazio publikoentzat eta herritarrentzat ere.

Lurralde berdea eta iraunkorra izeneko makroproiektuak 6 ikerketa-ildo ditu, eta hurrengo hiru urteetan garatzea proposatzen da:

  1. Garraio publikoko mugikortasunari buruzko azterlana. Bertan garatuko da garraio publikoan oinarritutako mugikortasunaren hobekuntzen azterlana. TUVISA.
  2. Trafikoa eta auto-ilarak kontsultatzeko AP. Proiektu horretan, besteak beste, Istripu eta auto-ilarak aurreikusteko proiektua garatuko da, Adimen Konputazionaleko tekniken bidez.
  3. Ibilgailuen eta pertsonen mugikortasun-profilen azterketak (telemetria). Bertan, besteak beste, Ibilgailuen eta salgaien trazabilitate-sistema bat diseinatzea eta ezartzea hari gabeko komunikazioaren bidez.
  4. Mapak egitea droneak eta adimen artifiziala (IA) erabiliz. Besteak beste, Mapak sortzea dronen eta adimen konputazionalaren bidez proiektua garatuko da.
  5. Seinale-sistema automatizatua eta semaforoak dronen eta adimen artifizialaren bidez. Bertan, besteak beste, Konputazio-inteligentziako tekniken bidezko semaforoen optimizazio dinamikoa proiektua garatuko da.
  6. Mugikortasun elektriko jasangarria gehi birkarga adimenduna. Besteak beste, proiektu hauek garatuko dira: Energia elektrikoaren biltegiratzea kontrolatzea eta kudeatzea baterietan oinarrituta, eta Elektronika garatzea hidrogenoan oinarritutako mugikortasun iraunkorreko aplikazioetarako eta hidrogeno berdea sortzeko.

Guztira 18 ikerketa-proiektu garatuko dira, eta EIVGko erreferentziazko 8 ikerketa-taldek parte hartuko dute. Hitzarmen horri esker, halaber, TFGak, TFMak eta industria-doktoregoko tesiak garatu ahal izango dira, bai eta doktoratu aurreko ikertzaileak kontratatu eta ekipamendu zientifiko berria eskuratu ere. Horregatik, Arabako Campusarentzat, eta bereziki Vitoria-Gasteizko Ingeniaritza Eskolarentzat (EIVG), proiektu hau apustu estrategikoa da, eta balio erantsi nabarmena sortuko du.