Lehendakariordeak Ardatz Atlantikoko azpiegiturak osatzearen alde egin du, Espainiako lehiakortasun logistikoa indartzeko

0
PRUEBA
  • Euskadi da Bartzelonako Logistikaren Nazioarteko Erakusketan (SIL) gonbidatutako autonomia-erkidegoa. Aurten 25. urteurrena da, eta Eusko Jaurlaritzako Lan eta Enplegu Saila eta Lurralde Plangintza, Etxebizitza eta Garraio Saila bertan dira
  • Garraio sailburuak azaldu duenez, Euskal Y-a izango da “joan-etorri mistorako asmatutako abiadura handiko sare bakarra, Estatuan bidaiariek eta merkantziek zirkulatu ahal izango duten bakarra”, eta Frantziari eskatu dio euskal abiadura handiarekin lotzeko konpromisoak bete ditzala

Idoia Mendia Lehendakariorde eta Lan eta Enplegu sailburuak gaur Logistikaren Nazioarteko Erakusketaren inaugurazioan ziurtatu duenez, Euskadi “iparraldetik hegoalderako konexio-nodoa da, ekialdera eta mendebaldera irekitako atea, eta indartu beharreko Ardatz Atlantiko baten nodoa gara”; beraz, “Espainiaren lehiakortasun logistikoa indartzeko konprometitutako azpiegiturekin” osatzearen alde egin du.

Adierazi duenez, Euskadi nodo logistiko estrategikoa da Europan, eta aste honetan zehar autonomia-erkidego gonbidatua izango da Bartzelonako Logistikaren Nazioarteko Erakusketaren (SIL) 25. urteurrenean. Azoka hori sektoreko erakusleiho nagusietako bat da Europa mailan, eta Eusko Jaurlaritzak Lan eta Enplegu Sailaren ordezkaritza batekin parte hartzen du, Mendia buru dela, bai eta Iñaki Arriola sailburuaren Lurralde Plangintza, Etxebizitza eta Garraio Sailarekin ere.

Inaugurazioan egindako hitzaldian, Mendiak gogorarazi du gizakia hasieratik dagoela mugikortasunarekin lotuta, “nomadak gara, eta gure historian azpiegitura mota berriak eta ugariak eraiki eta sortu besterik ez dugu egin, gure artean konektatzeko”. Hori dela eta, ziurtatu du Euskadik “hobeto lotuko gaituzten erantzun horiek” eman nahi dituela SILean, eta “hemen aurkeztu nahi dugu iparraldetik hegoalderako konexio-nodoa, ekialdetik mendebaldera. Espainiatik penintsularen iparraldetik eta mendebaldetik Portugaleraino, eta Mediterraneotik Atlantikoaren beste aldera”.

“Indartu behar den Ardatz Atlantiko baten nodoa gara, Espainiaren lehiakortasun logistikoa indartzeko konprometitutako azpiegiturekin osatu behar dena”, defendatu du, eta Bartzelona eta Gasteiz euren korridoreen artean lehiatzen ez direla ziurtatu du. “Korridoreak partekatzen ditugu, komunitate guztiok irabazten dugun espazio komun bat partekatzen dugulako”.

Bere ustez, Euskadi “apustu segurua da Espainiarentzat eta Europarentzat. Aukeratu ez dugun geografia bat dugu, baina ikuspegi luzea izatea erabaki dugun komunitatea gara, beti urrunago iristeko, lurraldeetan, teknologian eta azpiegituretan”.

Mendiak, halaber, pandemiaren ondorioz logistikak jasan duen birplanteamenduaz hitz egin du: «enplegua sortzeko eremu bat ireki du, baita birkualifikazio-premia bat ere, aldaketa teknologikoetara egokitzeko”. Euskadik egoera horri aurre egiten dio, gaineratu duenez, “gure ehun ekonomikoak erakutsitako sendotasunetik, gure baldintza geografikoetatik, gure ohiko bultzada berritzailetik, gure azpiegitura-saretik eta posizio geoestrategiko zentral batetik, baina baita giza kapitalaren potentzialetik, gure politika publiko guztietan kalitatezko enpleguaren ikuspegia sartzetik eta irekitzen diren aukeretatik ere”.

Zehazki, bere sailak Vitoria-Gasteizko Udalarekin eta Arabako Foru Aldundiarekin batera abian jarri duen lankidetza-proiektua aipatu du. Proiektu horren bidez, dagoeneko 600 pertsona ari dira logistikan trebatzen, bai langabeak, bai landunak. Ekimen hori Euskadi osora zabaldu nahi da berehala, sektore horretako profesionalen eskaera handia baita.

Amaitzeko, Lehendakariordeak nabarmendu du Euskadik “enpresa-eskaera handi horri eta gizarte-interes itzelari azkar eta eraginkortasunez erantzuteko bokazioa duela, logistika-plan baten bidez, berrikuntzarekin, prestakuntzarekin eta iraunkortasunarekin, enpresak eta langileak lotuko dituen erantzun adimenduneko proiektu integral baten bidez, eta Euskadi Espainiako gainerako herrialdeekin eta munduarekin konektatuz”.

Logistika iraunkorrerako azpiegiturak

Bestalde, Lurralde Plangintza, Etxebizitza eta Garraioetako sailburu Iñaki Arriolak nabarmendu du zaila dela “Euskadiren tamainako lurraldeak aurkitzea, kilometro gutxitan, logistikaren sektorerako eskuragarri dauden garraiobideen eta azpiegituren sare hain anitza eta orekatua dutenak”. Sistema hori oraindik ere eraikitzen ari da, Euskal Autonomia Erkidegoa “erreferentziazko nodo logistikoa izan dadin, eta sektorea eredu sozial eta ingurumenaren aldetik iraunkorragoa eta digitalizatuagoa izateko trantsizioari uko egin gabe”.

Eusko Jaurlaritzako Garraio arloko arduradun nagusiak nabarmendu du Euskadi salgaien garraioa deskarbonizatzeko estrategia batean murgilduta dagoela, eta estrategia horretan euskal Y-a, gaur egun garatzen ari dena, ardatzetako bat dela. Ildo horretan, gogorarazi du abiadura handiko trenaren proiektua dela “joan-etorri misto baterako asmatu den bakarra, Estatuan bidaiariek zein merkantziek zirkulatu ahal izango duten bakarra”, eta funtsezko ekimena dela “Atlantikoko korridorean Europa barneko trenbide-sarearen jarraipena bermatzeko”.

Arriolak Frantziako Gobernuaren konpromisoa eskatu du, 2030erako euskal Y-aren eta bere sarearen arteko abiadura handiko lotura eraikitzeko helburua bete dezan. Esan duenez, Europar Batasunak “esku hartu behar du gaian eta neurriak hartu behar ditu” hori gerta dadin: “Euskadirentzat eta Espainiarentzat funtsezkoa den eta Europarentzat lehentasunezkoa den azpiegitura batez ari gara, kontinentearen ekonomiarako lehen mailako lehia-tresna izateaz gain”.

Sailburuak trenbideko salgaien garraioa areagotzeko grina azaldu du, eta Jaurlaritzak lehentasun hori helarazi dio Eusko Legebiltzarrean eztabaidatzen ari den Mugikortasun Iraunkorraren Legearen proiektuari. Abiadura handiko sareaz gain, logistika iraunkorrerako estrategia horren barruan hainbat inbertsio zerrendatu ditu, hala nola Jaurlaritzaren titulartasuneko zabalera metrikoko sarearen eta Pasaiako portuaren arteko zuzeneko konexioa eraikitzea, Basurtu-Ariz tartea eta terminal logistikoa hobetzea eta egokitzea, salgaien bazterbide berrien proiektuak eta Lebarion eta Lasarten hobetzeko inbertsioak, besteak beste.

Arriolak material jakin batzuen trafikoak Euskotren enpresa publikoaren eta enpresen artean banan-banan berreskuratzearen garrantzia azpimarratu du, eta Eusko Jaurlaritzak Jundizen (Araba) Euskadiko terminal logistiko multimodal berria, salgaien korridoreen sarrerako eta irteerako atea, diseinatzeko eta ezartzeko duen bultzada azaldu du.

Berez logistikoa den autonomia-erkidegoa

Eusko Jaurlaritzak eta Basque Country Logistics and Mobility federazioak, SILaren hiru jardunaldietan zehar emango dituzte proiektu horien eta beste batzuen xehetasunak, eta Uniport eta MLC ITSen bidez Euskadik Korridore Atlantikoan plataforma logistiko multimodal eta nodo estrategiko gisa dituen gaitasunak erakutsiko dituzte. “Euskadi, berez logistikoa” lelopean, SILaren edizio honetan autonomia-erkidegoak bere izaera geoestrategikoa azalduko du, Iberiar Penintsula Europako gainerako lurraldeekin lotzen duen ardatz atlantikoaren nodo bihurtzen duena, Korridore Atlantikoan funtsezko zeregina izanik, logistika-azpiegitura intermodalen sarea, logistikaren arloan berritzailea den enpresa-sarea, eta aukera ugari dituen eta erabateko eraldaketan dagoen sektore batean talentuak prestatzeko egiten ari den lana.