Mugikortasun Jasangarriaren sailburuarekin elkarrizketa Onda Vascan

0

 

Mugikortasun Jasangarriaren sailburu Susana García Chuecak, astelehen honetan Onda Vascan egindako elkarrizketa batean nabarmendu du, mugikortasunaren eremutik klima-aldaketaren aurka borrokatzen lagunduko duten neurriak hartzerakoan, tamaina ertaineko udalerriek izan dezaketen papera. Garraioetako arduradunak azaldu duenez, Eusko Jaurlaritza idazten amaitzen ari den Mugikortasun Jasangarriko Planak 50.000 biztanletik beherako udalerrietako udalak trafikoa baretzeko neurrietan sartzeko aukera jasotzen du ehun proposamenen artean.

Plan horrek, onartu aurretik, elkarrizketa sakona izango du, azaldu duenez: «Legebiltzarrean eztabaidatu nahi dugu, baina baita herritar guztiekin ere». «Klima-aldaketaren aurkako borrokan guztiok gaude lotuta, tokian hartzen ditugun neurriek mundu osoan izan dezakete eragina, eta udal ertainak batu badaitezke, hori errazteko neurriak bilatuko ditugu», gaineratu du, «klima-aldaketaren aurkako borrokarekiko kontzientzia eta konpromiso pertsonal oso garrantzitsua dago Euskadin, eta horrela errazagoa da, jendea motibatuta eta kontzientziatuta dagoenean».

Eusko Jaurlaritzak landuko duen tarifen integrazio-sistemari buruz galdetuta, sailburuak esan du eredu berrirako trantsizioa ez dela «erraza». Aldaketa horrek berekin dakar tarifen eredu bateratu bat sortzea, lurraldeen araberako berezitasunekin, garraio publikoaren erabileraren eta pertsonen egoera sozioekonomikoaren araberako deskontuak sortzeko. Helburu hori lortzeko bidean hainbat neurri bultzatzen ari direla esan du, hala nola garraiobideen doakotasuna 12 urtera arte zabaltzeko proposamena – gaur egun, operadoreen zati handi batek doakotasunari eusten dio sei urtera arte –. «Garraio publikoa gehien erabiltzen duena saritu nahi dugu, pertsona ahulenak babestu eta gazteak erabilera egiten jarraitzera animatu», adierazi du, asteazken honetan gazteen neurria Euskadiko Garraio Agintaritzara eramango duela azaldu ondoren.

Aldirien transferentzia

Renferen aldirietako zerbitzuaren transferentziari dagokionez, sailburuak azaldu du une honetan hiru aldeen artean ari direla lanean, Eusko Jaurlaritza, Garraio eta Mugikortasun Jasangarriaren Ministerioa eta Renfe, transferentzia 2025eko urtarrilean egin dadin, joan den udaberrian transferentzia-akordioa sinatu ondoren. Zehaztu duenez, harremana «oso arina» da, esku-aldaketa horrek dakartzan «konplexutasunei» heltzeko.

García Chuecak esan du «erabat kontziente» dela erabiltzaileek zerbitzuan dauden gorabeherei buruz dituzten kexez, eta bere helburua dela Renfeko aldiriak Eusko Jaurlaritzak Euskotrenen bidez trenetan eta tranbietan eskaintzen dituen zerbitzuen kalitate-mailara iristea.

Abiadura handiko trena

Abiadura handiko trenari dagokionez, sailburuak azaldu du Eusko Jaurlaritzak amaitu dituela Gipuzkoako adarreko plataformaren obrak – ondoren ADIFek jarriko ditu trenbidea, katenaria eta abar – Donostiako Atotxako geltokiaren faltan, eta Ministerioak, ADIFen bitartez, Bizkaiko plataformarenak datorren urtean zehar amaitzea aurreikusten duela zehaztu du. Eusko Jaurlaritza, Euskal Trenbide Sarearen bitartez, eraikuntza-proiektua egiten ari da abiadura handia lurpetik irits dadin Abandoko geltokira, Bilboko erdigunera, eta, bitartean, kudeaketa-gomendio bat sinatuko da, ETSk Arkautiko lotuneko proiektua eta obra egin ditzan, «funtsezkoa baita Euskal Y-a lotzeko».

Nafarroarekiko loturari dagokionez, Garcia Chuecak azaldu du Iruñea eta Altsasu arteko zatian aurrera egiten ari direla ADIFen aldetik, eta Aralar mendilerroan, berriz, zundaketa lanak egiten ari direla Espainiaren Gobernutik, lotura Gasteiztik edo Ezkio-Itxasotik egingo den erabakitzeko behar den txosten teknikoa egiteko: «Ez dugu inoiz mundu guztia pozik utziko, baina Gobernu gisa dugun ardura da informazio nahikoa izatea eta Gobernu zentralarekin eta Nafarroako Gobernuarekin eztabaidatzea, erabakirik onena hartzeko».