DBHko 4. mailako ikasleek Euskadiko fiskalitateari buruz galdetu diete d’Anjou sailburuari eta Ogasuneko foru diputatuei, Mendebaldea BHIra egindako bisitan

0

«Zer aldaketa ikusi nahiko zenituzke euskal zerga-sisteman?», «nola ebaluatzen dituzu azken urteotan aplikatutako zerga-politikak?», «nola eragiten dute erabaki fiskalek eta finantzarioek herritarren arteko desberdintasunak zuzentzeko?». Hauek dira DBHko 4. mailako ikasleek Noël d ‘Anjou Ogasun eta Finantza sailburuari eta Ogasuneko foru diputatuei Itziar Gonzalo de Zuazo (Araba), Itxaso Berrojalbiz (Bizkaia) eta Itziar Agirre (Gipuzkoa) eta Iñigo Barandica Zerga Administrazioko zuzendariari egin dizkieten galderetako batzuk.

Jarduera Gasteizko Mendebaldea BHIra egindako bisitan gauzatu zen, Eusko Jaurlaritzak eta Foru Aldundiek bultzatutako Zerga Hezkuntzako programaren esparruan. Ezarri zenetik (2017-2018 ikasturtea), euskal ikastetxeetako 50.000 ikaslek baino gehiagok parte hartu dute programa horretan. Aurten unitate didaktiko hau hurrengo bi ikasturteetarako luzatu da, izan duen arrakasta eta sendotzearen ondoren hitzarmen berri bat sinatuta.

Erakundeetako ordezkariek DBHko 4. mailako hogei bat ikaslerekin partekatu dute gaur, astelehena, Maitane Muro irakasleak emango duen unitate didaktiko honetako lehen ordua. Gaiari buruzko sarrera egin eta programa honetan ikastaroan aurreratutakoaren errepasoa egin ondoren, Murok aukera eman dio orain arte argitaratu gabeko topaketa interaktibo honi. Bertan, ikasleek sailburuari, foru diputatuei eta zuzendariari hainbat gai planteatu dizkiete, ez bakarrik zergen arlokoak («nola eragiten die egoera ekonomiko globalak Euskadiko erabaki fiskalei?»), baita profesionalak ere («Zer egiten duzue zuen egunerokoan?»). Gaurkotasunak berak, zerga-berrikuspenari buruz lortu berri den akordioarekin batera, erantzun asko gainditu ditu.

2013an Iruzur Fiskalaren aurka Borrokatzeko Batzordea sortu zenetik, eta herritarren artean zerga-kontzientzia kolektiboa indartzeko asmoz, jarduteko lehentasunezko ildotzat jo da adin goiztiarretan zerga-hezkuntza sustatzea. Jarduera hori proiektuari atxikitako zentroetan emandako hezkuntza-modulu baten bidez garatu da, eta zergen gaia prestakuntza etikoaren eta herritarraren ikuspegitik lantzen da.

2017an hasitako Zerga Hezkuntzako Programaren jatorrian jarraitzeko asmoa zegoen, eta hori berretsi egin da ikastetxeetan izandako harrera bikainagatik. Programaren balantzeak erakusten duenez, lehenengo ikasturtean 132 ikastetxek hartu zuten parte, eta ikasturte honetan, 24-25 ikastetxek, hiru lurralde historikoetako 300 ikastetxe inguru gehitu dira.

Gainera, gero eta ikasle gehiagorengana hedatu da; izan ere, adibidez, DBHko eta Batxilergoko 4. mailako eta erdi-mailako Lanbide Heziketako ikasleetara hedatu da, eta hitzarmen berri hau sinatzean, nabarmen zabaldu da, Lehen Hezkuntzako 5. eta 6. mailetako eta DBHko 1., 2. eta 3. mailetako ikasleengana ere zuzenduta.

Programa honen helburua Foru Ogasunek ekonomiari eta fiskalitateari buruz garatutako unitate didaktiko komuna adin goiztiarretik Euskadiko ikastetxeetara eramatea da.

  • Gure erakunde-sarearen funtzionamenduari, antolaketari, administrazioen arteko eskumen-banaketari eta horiek finantzatzeko moduari buruzko oinarrizko ezagutza lortzea.
  • Elkarri lotutako ikuspegi bat aurkezten da, batetik, herritarrek eta enpresek administrazioei ematen dizkieten baliabideei buruz, eta, bestetik, Administrazioak ondasun eta zerbitzu publiko gisa itzultzen dituen erabilgarritasunei buruz.
  • Zergen zentzu soziala ulertzetik abiatuta, iruzurraren ondorio kaltegarriak ere barneratzea errazagoa izango dela uste dugu, eta haien aurkako aldez aurreko jarrera naturala izango delakoan gaude.

Era berean, dedikazio handieneko prestakuntza-ibilbideak aukeratzen direnean Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak ziurtatuko du irakasleek programan parte hartu dutela.