Euskadiko Haurtzaro eta Nerabezaro Legea sortu denetik urte bat bete da

0
  • Lege berria ikastetxeetan, kirol-klubetan, aisialdiko elkarteetan eta administrazioetan txertatzen hasi da
  • Eusko Jaurlaritzak Haur eta Nerabeen Legea erraz irakurtzeko dokumentu bat sortu du

Eusko Jaurlaritzak urrats esanguratsua egin du Haur eta Nerabeei buruzko 2/2024 Legearen bertsio egokitua prestatuz, eta erakutsi du konpromisoa duela legeria publiko guztiei, bereziki hartzaile nagusiei, hau da, haur eta nerabeei, eskuragarri egiteko. Irakurketa errazean egindako egokitzapen hori aurrerapen zehatza da legea bera ezartzeko bidean; izan ere, legearen artikuluetan jasotzen da adingabeek informazio egokitua eta ulergarria izateko eskubidea dutela.

Dokumentu ilustratu hau hizkuntza sinplifikatuan lantzeak aukera ematen du arauak eremu juridikoa gainditu eta euskal gizarte osora iristeko. Familiek, hezitzaileek, umeekin lan egiten duten profesionalek eta, batez ere, haurrek eta nerabeek beren eskubideak eta erantzukizunak ezagutu eta ulertu ahal izatea errazten du. Hori funtsezkoa da adingabeak eskubide-subjektu aktibo gisa ahalduntzeko eta zuzenean eragiten dieten politika publikoak eraikitzen parte har dezaten sustatzeko.

Tresna horren erabilera praktikoen artean, nabarmentzekoak dira eskubideetan oinarritutako hezkuntza lantzeko hezkuntza-inguruneetan duen aplikazioa, adingabeei lege-alderdiak azaldu behar dizkieten profesionalentzako erreferentziazko dokumentu gisa duen erabilgarritasuna, eta haurren babesari buruzko gizarte-sentsibilizazioko tresna gisa duen balioa.

Ekimen horrekin, Eusko Jaurlaritzaren Ongizate, Gazteria eta Erronka Demografiko Sailak administrazio-eredu gardena eta hurbila finkatu du, legearen elementu berritzaileak gauzatzen dituena, hala nola haurren eta nerabeen aurkako indarkeriaren aurkako estrategia integral bat sortzea edo haurren parte-hartzea bermatzeko mekanismoak. Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioarekin bat datorren ikuspegi horrek Euskadi abangoardian jartzen du Estatu mailako gardentasun eta haurren parte-hartze politiketan.

Legearen berrikuntza nabarmenak

«Haur eta Nerabeei buruzko 2/2024 Legeak adingabeek egiten dituzten berrikuntzak jasotzen ditu, eta horiek eskubideen titular bihurtzen dira, eta ez soilik babesten diren subjektu», adierazi du Nerea Melgosa sailburuak.

Adingabeekin lan egiten duten profesionalak prestatzeko betebeharra ezartzen da. Bestalde, arauak ikastetxeetako ongizate-koordinatzailearen eta kirol-erakundeetako babes-ordezkariaren figura sortzen du. Era berean, lehentasuna ematen zaio familia-harrerari egoitza-harreraren aldean, eta portaera-arazoak dituzten adingabeentzako zentroen erregulazio espezifikoa ere sortzen da. Euskadiko Haurren Legeak eragindako onuren adibide batzuk baino ez dira, eta zenbait arlotan, hala nola ikastetxeetan, kirol-klubetan edo aisialdiko elkarteetan, txertatzen hasi dira.

«Lege honekin haurren eskubideen sustapena egin nahi dugu, gure ustez politika publikoen ardatz egituratzailea eta zeharkakoa izan behar baitute. Indarkeriaren prebentzioan aurrera egiten jarraitu nahi dugu, eta adingabeen bigarren mailako biktimizazioa saihesteko urratsak ematen jarraitu. Lege honek tratu onerako, ingurune seguruetan bizitzeko eta ingurumen osasungarrirako eskubideak aitortzen ditu» adierazi du Ongizate, Erronka Demografiko eta Gazteria sailburuak.

Haurtzaroari buruzko 2/2024 Legearen Lehen Xedapen Gehigarriak ezartzen du Euskal Autonomia Erkidegoan sexu-indarkeriaren biktima izan diren haur eta nerabeei arreta integrala eta espezializatua emateko zerbitzu bat sortu eta abian jarriko dela. Azken urtean diziplina arteko aurrerapen ugari egin dira Barnahus proiektuan, hala nola obraren harrera eta zerbitzuaren, altzarien eta ekipamenduaren arduradunen kontratuak. Horren ondorioz, Euskadin eredua gauzatzetik inoiz baino gertuago dago.

Bestalde, Ongizate, Erronka Demografiko eta Gazteria Saila proiektu pilotu bat egiten ari da kultur prozesuak egoera ahulean dauden haur eta nerabeei hurbiltzeko, egoera horretan ez dauden beste batzuekin batera, hainbat helburu lortzeko:

  • Alde batetik, adingabe kalteberei kulturara iristeko eskubideak nola eragiten dien ikustea, eta ikustea kulturak zer neurritan eragin eraldatzailea izan dezakeen adingabeengan eta haien familiengan.
  • Bigarrenik, kulturartekotasun-prozesuak sustatzea adingabe kalteberen (gehienak migratzaileak) eta bertakoak diren haur edo nerabe ez-kalteberen artean (beren historietan – batzuei zein besteei – lan egitea proposatzen zaielako, kultura-prozesuetarako lan-gai gisa).
  • Kalteberatasun-egoeran dauden adingabeen alfabetatze mediatikoa eta digitala sustatzea.