Maiatzaren 5etik 10era, 2025eko Udaberri-Uda Donostiako Moda Jaialdia gure egutegietan lehertzen da, sei toki, nazioarteko dozena bat marka, berrogeita hamar euskal marka eta dozena bat hizlari biltzen dituen egitarauarekin.
Maiatzaren 8ko gaua izango da aurtengo edizioko egunik adierazgarriena Cristóbal Balenciaga Museoko pasarela ikuskizunarekin. Bertan, Ze García, mundu mailan estatuko atelier-enpresarik eragin handienetako bat, eta Loreak Mendian, bere 30. urteurrena dela eta, ikuskizunak hartuko ditu. Laura Chamorrok, San Sebastián Moda Jaialdiko zuzendariak, jakinarazi duenez, «Ze Garcíak goi-mailako joskintzako 42 look-en bilduma paregabea aurkeztuko du, hilabeteotan Getariara iristeko espreski sortutako piezak. Museorako merezi duten piezak, bolumen, ehundura eta kalitate goreneko ehunez betetako pieza ikusgarriekin». Chamorrok gaineratu duenez, «ikuskizuna moda, artisautza eta espezializazio ikasgai bat izango da. Moda etxe handien lanari keinu bat. Gogora dezagun Ze García lan prozesu batzuetan Loewe edo Balenciagaren kalibreko enpresek soilik gainditu duten marka dela Espaini mailan. Gaur egun nazioko industria eta nazioarteko atalak konkistatu dituen ‘made in Spain’ firma».
Bere aldetik, Jaialdiko zuzendariak ere azpimarratu du Loreak Mendian Balenciagan egotearen garrantzia, azken 30 urteotan jasangarritasun, kultura eta artearen euskal marka garrantzitsuenetako bat, munduan zehar 500 salmenta puntu dituena. «Balenciaga Museoko pasarela gure jatorrira itzultzeko bidaia bat izango da, euskal kulturaren funtsezko elementuak berreskuratuz. Hiru hamarkadetan zehar egindako bidaia bat kultur mundu sakon eta koloretsuenera eramango gaituen kontakizun batekin, kontraste eta ñabarduraz betea. Inoiz ikusi gabeko ikus-entzunezko aurkezpena eta bere sorkuntza ikoniko eta gogoangarrienen flashback-a inbadituko dute Gipuzkoako markaren ikuskizuna».
Kultura diputatuak, Goizane Álvarezek, nabarmendu duenez, «San Sebastián Moda Jaialdia gure markak eta diseinatzaileak sustatzeko ezinbesteko plataforma gisa finkatu da, eta Gipuzkoan eta, oro har, Euskadin loratzen den talentu sortzailea erakusteko aukera gisa. Moda gure burua adierazteko modu bat da, nor garen komunikatzeko eta nortasuna eraikitzeko, eta sektorearen garrantzia ekonomikoa eta soziala ere indartzen du».
Cristóbal Balenciaga Museoa eta San Telmo Museoa bezalako aretoen garrantzia ere nabarmendu du Álvarezek, «edizioz edizio, modaren, kulturaren eta ondarearen arteko lotura estua berresten duten espazio paregabeak».
Euskal Herritik mundura
Getariatik Donostiara. Maiatzaren 10ean, San Telmo Museoko elizan sei moda desfile egingo dira, 10:45etik 21:30era. Kupale markaren abiaraztetik eta Sastrería Aldabaldetrekuko gizonen arropa eskaintzatik, momentuko euskal marken sorkuntzetaraino, Loreak Mendian (oraingoan SS2025 bildumarekin) eta SKFKren eskutik, Parisko Moda Astean esklusiboki aurkeztutako bildumarekin. Lily & You abian jartzea, Espainiako iparraldeko oinetako-atelier nabarmenena, Isabel Sanchis eta Arribas Garaialderekin elkarlanean; eta Marc Jacobs eta Elisabetta Franchi bezalako marken itxura duten Noventa Grados, edizio honetako protagonista nagusi bihurtuko dira. «Espazio dotoreak distira egingo du, Donostia aukeratu duten nazioarteko lau markari esker, beren bildumak erakusteko eta bertako beste bi enpresekin batera, bikaintasunaren ikur gisa ekoizpen Premium-ak dituztenak», azaldu du Jaialdiko zuzendariak.
Horrez gain, ekitaldiak Eusko Jaurlaritzako Merkataritza Sailak sustatutako ‘Euskadi Moda Sarien’ zazpigarren edizioa antolatuko da berriro. Ekitaldiaren azken egunean, Modesto Lombak (Karrera Lorpen Saria Devota y Lomba-ren gidaritzapean), Noventa Gradosek (Kontzeptu Denda Aipagarrienaren Saria) eta Lander Urquijok (Artislangintza eta Sinadura Lanaren Saria) jasoko dituzte sari hauek, gure hiru enpresen mugen barruan zein kanpoan egiten duten lana nabarmentzeko eta ezagutzera emateagatik.
Izaskun Gómez, Eusko Jaurlaritzako Merkataritza Zuzendariaren ustez, «tokiko modaren aldeko apustua tokiko merkataritza eta marken aldeko apustua da. Orain inoiz baino gehiago, gure modaren eta gure merkataritzaren arteko berezitasuna eta sinergia nabarmentzen jarraitu behar dugu, gure merkataritza-sarea sendotzeko. Horrelako ekitaldiek gure diseinatzaileak nabarmentzeko balio dute, tokiko kontsumoa sustatzen duten bitartean, gure gizartearen bizi-kalitatea eta gizarte-kohesioa bermatzeko funtsezko prozesua».
Aurreko edizioetako bideari jarraituz, saritutako hiru negozio-kasuek industriarekin aurrez aurre bilera bat ere egingo dute, euren ibilbidea nabarmentzeko eta azterketa bat egiteko merkataritza, ingurumen eta artisau ikuspegitik.
Eta gainera, kanpoko 21 kalejira
Balenciaga Museoko eta San Telmo Museoko pistako ikuskizunak beste leku batzuekin osatuko dira. Maiatzaren 9an, San Sebastián Shops-ek, Donostiako Sustapenarekin elkarlanean, parte hartzen duten 21 marka donostiarrekin osatutako moda desfilea sustatuko du, Loiolako Erriberan, The Social Hub-eko zazpigarren solairura, helburu bikoitzarekin: azken urtean hiriko proiektu nagusietako bat ezagutaraztea, bertako komunitate bat gehiago sustatuz. «Udaletxean, egunero bidelagun gaituen tokiko merkataritza nabarmendu nahi dugu, kalitatezko enplegua sortzen duena, komunitatea eraikitzen duena, gure kaleak eta auzoak bizitzaz betetzen dituena. Gainera, Donostiako modak bere izaera berezia du, gure mugetatik haratago aitortua. Jaialdi honek plataforma paregabea eskaintzen digu, kontzientziatzeko eta osagarrien dendak ezagutarazten eta indartzen jarraitzeko». Iñigo García, Inklusio, Aniztasun eta Ingurumen zinegotziaren hitzetan.
Araudia, eragina eta etorkizunerako gakoak
Maiatzaren 8ko goiz osoan zehar, Gipuzkoako Foru Aldundiko Iraunkortasun Sailak prestakuntza-saioa sustatuko du berriro ere, bi mahai-inguru, bost aurkezpen eta Europa osoko hamaika hizlari parte-hartzailerekin. Parte-hartzaileak: Juan Ramón Meléndez (Ro-visto), Jerusalem Hernández (KPMG), Orencio Vázquez (Observatorio Social Corporativa), Iratxe Areagoitia (Euskadi Federación Setem), Isabel María Nogales (FER), Marta González (Lurnova), Mario Romero (Account executive Osapiens), Víctor Fabrega (Anthesis Group), Sonia García-Heras (Decathlon) y Cristina Delgado (WIR).
Jasangarritasuneko diputatuak, José Ignacio Asensiok, azpimarratu duenez, «moda jasangarriaren alde egitea ez da kontu etiko bat bakarrik; planetarekin justuagoa eta errespetatzen duen ekonomia zirkular baten aldeko apustu estrategikoa da. Moda Iraunkorraren XVII. Jardunaldi honetan, ehungintzaren etorkizuna moldatuko duten arau-aldaketa handiak jorratuko ditugu. Beraz, jasangarritasunarekin konprometitutako 50 marka baino gehiagoz osatutako kluster finkatu baten laguntzaz, moda eraldatzea eskualdearentzat nahi dugun etorkizuna da».