Jokabide suizidioaren aurkako jarduketak Euskadiko hezkuntza-esparruan

0

Hezkuntzak Jokabide Suizida Prebenitzeko, Esku Hartzeko eta Posbentziorako Estrategia argitaratu du hezkuntza-eremuan, Eusko Jaurlaritzaren Osasun Sailaren Euskadin Suizidioa Prebenitzeko Estrategiaren konpromisoen garapen gisa.

Dokumentua Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailaren eta Osasun Sailaren lankidetzaren emaitza da, eta Hezkuntza Saileko, Osakidetzako osasun mentaleko zerbitzuetako eta EHUko profesionalek egin dute, Euskadiko irakasleei eta hezkuntza-komunitate osoari beren buruaz beste egitea, esku-hartzea eta posbentzioa prebenitzeko tresnak eskaintzeko hezkuntza-ingurunean.

Estrategiak jokabide suizida jorratzen du hezkuntzaren eremuan, osasun publikoko arazo gisa eta diziplina anitzeko ikuspegi batetik, bost eduki-arlo handiren bidez.

  1. Suizidioaren prebentzioa hezkuntza-eremutik

Dokumentuak abiapuntutzat hartzen du ikasgelek osasun mentala sustatzeko eta jokabide suizida prebenitzeko estrategiak ikasteko espazio gisa duten garrantzia, eta bereziki aipatzen du ideia suizidak eta suizida-saiakerak erabiltzeak eskola-ingurunean duen eragin positiboa.

Hezkuntza-ingurunean suizidioa prebenitzeko neurriek, nazioarteko jardunbide onenean oinarrituta, hiru esku-hartze maila bereizten dituen lan-esparru mailakatua gomendatzen dute: lehenengoa, ikasle guztiei zuzendua; bigarrena, jokabide suizidak izateko arriskuan dauden ikasleak hautematera eta laguntzera bideratua; eta hirugarrena, suizidio-saiakeren egungo edo iraganeko historia duten pertsonei zuzendutako esku-hartze espezifikoez osatua.

Osasun mentala sustatzeko eta jokabide suizida prebenitzeko testuinguru batean, ikastetxeetako bizitzarako trebetasun sozioemozionalen programak funtsezko elementuak dira hezkuntza-komunitate osoaren ongizate emozionalera bideratutako gaitasunak eskuratzeko.

Euskadin, Bizikasi ekimenak ikastetxeak gune seguruak izan daitezen sustatzen du, ikasle guztiei beren garapen pertsonalean lagun diezaieten, gizartean parte hartzeko gaitasunak emanez herritar aktibo eta arduratsu gisa, elkarbizitza positiboa eta jazarpen-egoeren aurrean zero tolerantzia sustatuz.

Hala, Hezkuntza eremuan Jokabide Suizida Prebenitzeko, Esku Hartzeko eta Posbentziorako Estrategiak (2022) hezkuntza-printzipioen multzo batetik bideratzen ditu bere esku-hartzeak, hala nola inklusiotik, zentzua sortzetik eta ikasle gisa itxaropena sustatzetik; segurtasunetik, konexiotik eta komunikaziotik, hau da, kalitatezko interakzioak sustatuz; eta ongizate pertsonal eta emozionaletik.

Dokumentuak figura berri bat gehitzen du: ikasleen ongizatearen eta babesaren koordinatzailea (Oinarrizko Haur Hezkuntzarako eta Batxilergorako), ikastetxeek orientazio pertsonalerako, bokazio eta hezkuntza-orientaziorako eta eskola-jazarpenari aurre egiteko dituzten laguntza-egiturak biltzen dituena.

  1. Hezkuntza-ingurunean jokabide suizidari buruzko oinarrizko ezagutzak dituen gida, irakasleei eta irakasle ez diren langileei zuzendua.

Atal hau, orientazio batez ere praktikoarekin, irakasleek eta irakasle ez diren langileek jokabide suizidari aurrea hartzeko eta erantzun eraginkorra emateko ezagutu behar dituzten kontzeptu nagusietara hurbiltzearekin hasten da. Jokabide suizidari, autolesio ez-suizidei, osasun publikoko arazo gisa suizidioari, hasteko adinari, jokabide suizidan sexuak duen garrantziari edo sexu-identitatearekin eta generoarekin lotutako alderdiei buruzko alderdi kontzeptualak aurkezten dira.

Suizidioarekin lotutako mito eta sinesmen nagusiak eta arrisku-faktoreak, babes-faktoreak eta alarma-seinaleak ere azaltzen dira. Azkenik, ikasleen, irakasleen eta familien arteko elkarrekintza positiboak sustatzearen garrantzia nabarmentzen da, laguntza bilatzea sustatuko duen segurtasun eta konfiantza-giroa sortzeko bide gisa.

  1. Identifikatutako suizidio-arriskuaren aurrean jarduteko protokoloa

Aurreko ataleko orientazio praktiko berarekin, estrategiak funtsezko alderdiak proposatzen ditu ikasleen artean sufrimendu eta ondoez egoeren berri eman dezaketen eta inplikazio garrantzitsurik ez dakarten baina testuinguru orokorra (pertsonak arrisku suizidako faktoreak dituen ala ez) eta alarma-seinaleen ezaugarriak kontuan hartuta baloratu behar diren arrisku-seinaleak identifikatzeko.

Horretarako, jarduketa-protokoloak jarduera-plana aktibatzea gomendatzen duten bi egoera identifikatzen ditu: a) suizidioaz hitz egiten denean eta/edo suizidio-planak egiten direnean, eta b) ikasleak alarma-seinale batzuk agertzen dituenean (buruko-mina, etsipena, karga bat izatearen pertzepzioa, norberarekiko etsaitasuna, alarma fisikoaren eta jokabidekoaren seinaleak eta konektibitate txikia), suizidako arrisku-faktore jakin batzuekin konbinatuta (suizidio-ahalegina edo suizidioa ez den aurretiko autolesioak, ezagututako buru-nahasmendua, familiarteko edo lagunen jokabide suizidatuarekiko esposizioa, eskola-jazarpenaren biktima edo erasotzailea izatea, duela gutxiko sexu-abusuen edo tratu txar fisiko eta psikologikoen biktima izatea).

Dokumentuak ikasle batek bere buruaz beste egiteko arriskua behatuz gero eman beharreko urratsak ezartzen ditu, bai eta jokabide suizidaren krisian jarduteko prozedura aktibatzen duten baldintzen deskribapena ere, bai krisi horren tamaina murrizteko, bai egoera kontrolpean mantentzeko.

Azkenik, atal honetan azpimarratzen da garrantzitsua dela lankidetza-esparru bat garatzea osasun mentaleko, gizarteko, gizarte-hezkuntza arloko eta eskolako profesionalen artean, helburu partekatuekin jarduketa integratua eta lanbide arteko koordinazioa bermatzeko eta, behar izanez gero, Segurtasun Plana eta Trantsizio eta Birgizarteratze Plana osatzeko.

  1. Suizidio-saiakera baten ondoren jarduteko protokoloa

Suizidio-saiakera baten ondoren, jarduketa-planak bi une planteatzen ditu hezkuntza-eremuan esku hartzeko: bata, ikaslea ikastetxera itzuli aurretik, eta bestea, gelara itzuli ondoren.

Lehen unean, honako hauek dira jarduketak: a) osasun-arloarekin zuzeneko komunikazioa ezarri ahal izatea (aldez aurretik baimenduta), zehazki ikaslearen erreferentziazko Osasun Mentaleko profesionalarekin; b) ikaslearekin eta haren familiarekin komunikazioa mantentzea, Trantsizio eta Birgizarteratze Plana egiteko eta ikaslea eskola-eremura arrakastaz itzultzeko prestatzeko; c) ikaslearekin komunikazioa izatea, haren gizarte emozio eta hezkuntza-beharrak kudeatzen saiatzeko; d) ikastetxearekin, Trantsizio eta Birgizarteratze Planean deskribatutako beharrezko hezkuntza eta antolaketa-doikuntzak koordinatzeko.

Ondoren, berriz eskolaratzean, jarraipena egitea eta osasun-zerbitzuekin, familiarekin, ikaslearekin eta ikastetxearekin berarekin koordinatzea planteatzen da, beste suizidio-saiakerarik egiten ez dela bermatzeko.

  1. Nork bere buruaz beste egiteagatiko heriotza baten ondoren jarduteko protokoloa

Suizidio kasu baten inguruan biziraun duten pertsonekin egiten diren jarduketen helburua da sendatze psikosoziala erraztea eta ondorio kaltegarriak prebenitzea (hala nola jokabide suizidaren adierazpena edo sintomatologia klinikoaren agerpena).

Jarduera horiek behar bezala garatu dira, besteak beste, suizidioa gizartean kutsatzeko arriskua murriztea, eskola-komunitateko kide bat hil ondoren informazio objektiboa zabaltzea, suizidioak eragindako heriotzari aurre egiteko bizirik dauden pertsonei beharrezko laguntza ematea eta horri lotutako estigma sozialari aurre egitea. Azken batean, posbentzio-jarduera batzuk egin nahi dira,  suizidioa ikastetxean edo ikastetxetik kanpo gertatu den arabera bereizita.

Azkenik, dokumentuak dokumentazio erantsi zabala ematen du, hezkuntza-eremuan jokabide suizida prebenitzeko, esku hartzeko eta posbentzio ekintzak egiten laguntzeko. Horien artean, honako hauek nabarmentzen dira: haurtzaroan eta nerabezaroan arrisku-egoerak jakinarazteko fitxa bat, Ikasleen Segurtasun Plana edo Trantsizio eta Eskola-eremura Itzultzeko Plan Pertsonalizatua garatzeko eredu bat, eta, eskuragarri dauden beste material askoren artean, suizidioari buruzko komunikaziorako oinarrizko orientabideak.

Gai honi buruz informazio gehiago behar izanez gero, ondorengora jo dezakezu: Hezkuntza eremuan Jokabide Suizida Prebenitzeko  Esku Hartzeko eta Posbentziorako Estrategia, Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak 2022an argitaratutakoa.