Ospitaleko altaren ondorengo arreta komunitarioko zerbitzuak

0
PRUEBA

Nuffield Trust Erresuma Batuko osasun-adituen talde independenteak ospitaleko egonaldiak nola murriztu eta altak nola arindu aztertzen du duela gutxi argitaratutako artikulu batean, baliabide komunitarioak indartuz. Horretarako, antzeko egoeretan Erresuma Batuak baino emaitza hobeak lortu dituzten herrialdeen analisi konparatiboa egiten du, eta eredu-aldaketa errazteko gakoak ematen ditu.

Ospitaleko egonaldiak murriztea, ospitaleratze baten osteko altak arintzea eta komunitate-eremutik zainketak ematea dira egungo osasun eta gizarte-sistema askoren erronkak; hala ere, horiek praktikan jartzea ez da erraza, eta arreta- eta zainketa-sistemetan erreforma eta inbertsio handiak egin behar dira.

Erresuma Batuaren kasua adibide argia da. Azken urteotan, NHSren estrategia (Nacional Health Service -Sererservicio Nacional de Salud-en ingelesezko siglak) ospitaletik kanpo arreta gehiago lekualdatzean eta zerbitzu komunitarioetara bideratzean oinarritu da. Ekimen horren helburua da, alde batetik, ospitaleko egonaldiak murriztea eta oheak askatzea gehien behar dituzten pazienteentzat; eta, bestetik, epe luzerako zainketa-euskarri bat garatzea, tokiko edo komunitateko ingurunetik emana, besteak beste, errehabilitazioa, etxeko arreta eta zaharren egoitzetako arreta bezalako osasun zerbitzuak eta gizarte arreta barne hartzen dituena.

Zerbitzu komunitarioak baliabide hurbil eta eraginkorra dira laguntza jakin batzuekin beren bizitza beren ohiko bizilekuan gara dezaketen pertsonentzat. Artikuluan adierazten den bezala, «osasuneko eta gizarte-laguntzako zerbitzu komunitarioek funtsezko zeregina dute pertsona osasuntsuak eta ospitaletik kanpokoak mantentzeko eta beharrezkoak ez diren diru-sarrerak saihesteko. Hauskortasuna, epe luzerako osasun-arazoak, arreta-premia konplexuak eta/edo zaintzaileen laguntza desegokia dituzten pazienteak ospitalera iristen dira berehalako laguntza alternatiborik ez dagoenean, eta askotan alta emateko zailtasunik handiena duten paziente bihurtzen dira «.

Hala ere, Erresuma Batuko zerbitzu komunitarioek inbertsio txikia eta gaitasun eskasa dutenez, britainiarrak ez du arrakastarik. Testuinguru horretan, azterlanaren egileek helburu horretan emaitza onak lortu dituzten beste herrialde batzuetako esperientziak aztertzen dituzte, eta sistema horien arrakasta-faktoretzat jotzen dituzten elementuak nabarmentzen dituzte. Zehazki, Erresuma Batuaren antzera, akutuentzako ohe gutxi dituzten herrialdeak aztertu dira, eta, beraz, Britainia Handiko testuinguruan sar daitezke ospitaleko egonaldiak murrizteko estrategiak. Aztertutako herrialdeen azterketa konparatibotik funtsezko bost faktore ateratzen dira.

  1. Osasun-arretaren gastua komunitate-zerbitzuetara eramatea

Herbehereak, Suedia, Danimarka eta Norvegia bezalako herrialdeek gaixo akutuentzako ohe-kopuru nahiko txikia eta ospitaleko egonaldi laburrak dituzte ezaugarri; beren osasun-gastuaren proportzio handiagoa bideratzen dute arreta anbulatoriora eta ospitalez kanpokora, epe luzerako prebentzio eta arreta-zerbitzuak barne. Ehunekotan, aipatutako herrialdeek % 62 eta % 55 artean gastatzen dute ospitalekoak ez diren zerbitzuetan (hau da, arreta anbulatorioa, prebentzioa eta epe luzeko laguntza); Erresuma Batuak, berriz, % 52 gastatzen du.

Era berean, komunitateak behar soziosanitarioei erantzuteko duen gaitasunaren beste adierazle bat ospitaleetatik kanpo dauden oheak dira. Ildo horretan, «ELGAko herrialde askok epe luzerako estrategiak hartu dituzte zainketa intentsiboetako ohe-kopurua murrizteko, eta, aldi berean, zaharren egoitzetako eta egoitzetako edo errehabilitazioko ohe-kopurua handitu dute, ospitaleko egonaldiaren iraupena eta ospitalizazio-tasak murrizteko. ELGAn, mila biztanle bakoitzeko egoitza-oheen edo iraupen luzeko oheen batez bestekoa 11,05 da. Herbehereak eta Suedia nabarmentzen dira, 13,78 eta 13,48 izan baitziren, hurrenez hurren; Erresuma Batua, aldiz, 7,87 izan zen.

Egoitzetako edo epe luzerako zaintza-zentroetako oheez gain, arreta komunitarioko eta gizarte-laguntzako beste zerbitzu batzuk ere badaude. Hala, Danimarkan eta Norvegian, esaterako, gizarte-laguntza eta erizaintza-laguntza zabaltzea erabaki dute beren etxean bizi diren pertsonentzat, egoitza-oheen kopurua handitzearen alternatiba gisa (horrek azalduko luke haien kopurua txikia izatea).

  1. Epe luzerako politikak egitea

Danimarkaren kasua nabarmentzen da; izan ere, Danimarkaren gobernuak erreforma handiak egin ditu, eta inbertsio publiko handia egin du, arreta-eredua epe luzerako zainketa-zerbitzu komunitarioen sistema bihurtzeko. Erreforma horien artean, akutuentzako oheen tamaina murriztu zen, eta, aldi berean, eskualdeko ospitaleak finkatu ziren; osasun-instalazioak eguneratu ziren, eta sistema elektroniko integratuak sartu ziren, zerbitzu komunitarioekin baterako arreta errazteko. Era berean, ospitale txikiak «bitarteko zainketa-zentro» bihurtu ziren, komunitatearen gaitasuna handituz eta ospitaleko altaren ondoren errehabilitazioa eta laguntza hobetuz. Azkenik, aldaketa estrategikoak ere egin ditu arreta-sektoreko langileen artean, komunitatean oinarritutako arreta-ereduetara egokitzeko.

Aldaketa horien neurketak zifra arrakastatsuak erakusten ditu. Txostenean jasotzen denez, «azken hamarkadan, ospitale-zerbitzuetara bideratutako Danimarkako osasun-gastuaren proportzioak behera egin du arreta anbulatorioetara eraman den heinean. 2007 eta 2015 artean, itxaronaldien tasak eta ospitaleko egonaldiaren iraupenak behera egin zuten, eta (…) ospitaleetan erabilitako gizarte-laguntzaileen eta arreta medikoko laguntzaileen kopurua % 17 jaitsi zen, funtzio horiek baino gehiago komunitatera eta ospitalez kanpoko erakundeetara eraman ziren heinean.

  1. Gizarte-laguntzaren erreforma

Erresuma Batuan, gizarte-laguntzaren erreforma ezinbesteko elementua da zerbitzu komunitarioen gaitasun handiago batean aurrera egiteko. Eskuragarri dauden datuen arabera, 2022ko neguan ospitaleko altetan izandako atzerapenen % 25 inguru gizarte-arretarako gaitasun eskasaren ondorio izan ziren. Erantzuna nahikoa ez izateak, hautagarritasun-irizpide zorrotzekin eta langile-faltarekin batera, zaildu egiten du behar duten pertsonei arreta ematea.

Gizarte-arreta erreformatzeko borondatearen ondorioz, hainbat estrategia garatu dira aztertutako herrialdeetan. Esate baterako, Herbehereek «iraupen luzeko zainketen aseguru publiko unibertsala» ezarri dute, adinekoen egoitzetako arreta, etxeko osasun-arreta, osasun mental komunitarioko arreta eta gizarte-laguntza barne hartzen dituen estaldurarekin. Eskandinaviako herrialdeek (Suedia, Danimarka eta Norvegia), bestalde, zergen bidez finantzatzen dute gizarte-laguntza, eta beren zerbitzuen ordainketa lege bidez arautzen duten tokiko kontseiluen bidez ematen dute. Neurri horri esker, adineko pertsona askok arreta formal handiagoa jasotzen dute epe luzerako arreta-zentroetan edo beren etxeetan ELGAko beste herrialde batzuetan baino.

  1. Toki-autonomia eta kontu publikoak ematea

Berriz ere, Herbehereak eta Europako iparraldeko herrialdeak liderrak dira gobernuei eta tokiko erakundeei osasunaren eta gizarte-laguntzaren arloko zerbitzu komunitarioen gaineko kontrola eta kontu-ematea eskuordetzen dieten proposamenen garapenean. Herrialde horiek badute ezaugarri komun bat: udalerriek eta tokiko kontseiluek autonomia dute altarako aurreikusitako zerbitzu komunitarioak emateko (besteak beste: gizarte-laguntzako zerbitzuak, altaren ondorengo osasun-zerbitzuak, etxeko arreta, errehabilitazioa, erizaintza komunitarioa eta gizarte-laguntza).

Neurri horrekin batera, finantza-pizgarriak ematen dira, alta berantiarrak murrizteko eta alta emateko laguntza egokia bermatzeko. Esate baterako, Danimarkak edo Norvegiak ezarri dute ospitale-alta jaso ondoren zerbitzu komunitarioetarako gai diren pazienteak onartu ezin dituzten udalerriek ospitaleko tratamenduaren kostua finantzatu behar dutela edo tasa bat ordaindu behar dietela Estatuari edo dagokien eskualdeei. Eta neurri horrek laguntza eta gaikuntza profesionala ere behar ditu, toki-erakundeak gai izan daitezen emandako erantzunean erantzukizun handiagoa beren gain hartzeko.

  1. Erantzun koordinatuak, laguntza integratua emateko

Azkenik, arreta komunitarioaren indartzean esperientzia arrakastatsuak izan dituzten herrialdeen funtsezko beste ezaugarri bat esku-hartzeen integrazio funtzionala sustatzen duten erantzun koordinatuak garatzea izan da. Praktikan, alderdi hori gauzatzeko, beharrezkoa da komunitatean integratutako diziplina anitzeko taldeak izatea, helburu komunak eta lerrokatuak izatea, inplikatutako arreta-sistemen artean datuak trukatzea, pertsonaren premia sanitarioak, funtzionalak eta sozialak kontuan hartzen dituen ikuspegi batetik ebaluazioak egitea, edo, besteak beste, baterako jarraipena egiteko etxez etxeko bisitak egitea.

Danimarkaren kasua nabarmentzen da. Herrialde horrek, adierazitako neurriez gain, beste ekimen batzuk ere jarri ditu abian, hala nola «larrialdi-taldeak» deiturikoak, pertsonei arreta komunitarioa etxean bertan edo udal arreta-zentroetan dauden akutuen oheetan emateko, «ospitaleratzeak prebenitzeko, berrospitaleratzeak murrizteko eta ospitaleko egonaldiaren iraupena laburtzeko«. Ospitaleko arretari dagozkion tratamenduak emateko gai diren erizainek osatzen dituzte taldeak.

Nuffield Trust Erresuma Batuko erakunde independentea da, eta britainiarren osasuna hobetzen laguntzea eta kalitatezko osasun- eta gizarte-arretako sistema bat sustatzea ditu helburu. Horretarako, ebidentzian eta politika publikoen analisian oinarritutako ikerketa egiten dute.

Gai honi buruz argibide gehiago behar izanez gero, ondorengo estekaren bidez txosten osoa kontsultatu dezakezu: Building community health and care capacity: Reflections from other countries. Briefing (Nuffield Trust, 2023)