Vostok Electric–ek motorrak abiarazi zituen 2016an, eta enpresa honen jatorria fundatzaileetako baten bizipen pertsonalean dago, Rachel Lesslarren esperientzian. Bizkaiko hiriburuan finkatuta dagoen irlandar hau Johoren (Malaysia) bizi izan zen. Bertan, Johor-Singapur zubia egunero zeharkatzen zuten eta lehen pertsonan pairatu zituen gasolina motorren ondorioz sortzen diren kutsaduraren arazoak. Giroa iluna zen, eta pertsonek maskarak zeramaten poluziotik babesteko. Horrek hirian mugitzeko modu garbiagorik ez ote zegoen galdetzera eraman zuen.
Bere hurrengo helmuga Txina izan zen, non motozikleta elektrikoa aurkitu zuen. Europara itzultzean antzeko zerbait bilatu zuen, baina ez zuen aurkitu. Bilbon, 2012an kontratatu zuten hirian, eta Vostok Electric-en ideia sortu zuen. “Asian hiriak oso handiak dira, horregatik, mugitzeko modurik errazena motozikleta edo bizikleta da. Bilbo Handian azkar eta garbi mugitzeko modua falta zitzaigula iruditzen zitzaidan”, azaldu du Lesslarrek.
Gaur egun, enpresak bi motozikleta elektriko modelo eta patinete modelo bat merkaturatzen ditu. Espainian, Frantzian eta Portugalen ditu saltokiak, eta hurrengo helburua Alemanian finkatzea da: “bertan sare sendo bat izateak Europa osoan ezagutu gaitzaten lagunduko digu”, dio Maiara Marthek, enpresaren beste sortzaileetako batek.
Vostok Electric fundatzaileen diruarekin hasi zen, eta gutxi izan zen, baina Marthek uste du hori izan dela, hain zuzen ere, bere enpresaren arrakastaren gakoetako bat mugikortasun jasangarriaren sektorean, etengabe aldatzen ari baita: “negozio txikia izateak malguagoak izaten lagundu digu, eta hainbat alderditara hobeto egokitu gara”. Izan ere, Marthek dio Vostok jaio zenean oso aktore gutxi zeudela ekomobilitatean, eta haietako batzuek porrot egin zutela izan zuten igoera meteorikoagatik. “Sektore honetan urrats txikiak eta seguruak eman behar dira”, gehitu du Lesslarrek.
Zortzi urteren ondoren, fundatzaileek adierazi dute Vostok Electric merkatuan finkatu dela, eta hemendik aurrera hazi egin daitekeela eta langile gehiago sar daitezkeela. “Vostok txikia dela egiaztatu da, baina errentagarria ere bai”, dio Marthek.
Genero-ikuspegia duen motorra
Etorkizunari begira, Vostok Electric-ek, Lesslarrek azaltzen duen bezala, “emakumeentzako ereduak garatu nahi ditu, baina guztiei egokituak”, “tradizioz motoak gizonaren gorputzaren eta ergonomiaren arabera egin baitira”. Izan ere, bere motorrak erosten dituzten emakume bezeroen oinarri sendoa du, “beraientzat erabiltzeko errazagoak direlako”. “Beste marka batzuetan oztopoekin egiten dute topo, hala nola motorraren pisua edo tamaina”, gehitu du Marthek. Helburua emakume gehiago scooter elektrikoak erabiltzera animatzea da.
“Ez dugu guk uste duguna egiten, baizik eta jendearen beharretara egokitzen gara. Emakumeei aktiboki entzuten diegu haien premiak jakiteko, eta, horren arabera, ideia horiek produktuan txertatzen ditugu”, azaldu du Marthek.
Are gehiago, merkaturatuko duen hurrengo eredua hasieratik diseinatuko da Euskadin, eta mikromugikortasunaren esparruan ibilbide luzea duen Amsterdamgo enpresa batekin lankidetzan arituko da. Vostokek hiri adimendunetara eta ibilgailu oso arinen bidez garatzen den garraio-modalitatera bideratutako optika izan nahi du.
Fabrikazio gehiena gure lurraldera eraman nahi badute ere, Asiako kontinentea da mugikortasun elektrikoan aditua. “Asiarrek 30 urteko abantaila dakarkigute motor elektrikoen esparruan”, gehitu du Marthek.
Proiektuaren hurrengo faserako, Vostok Electric SPRI Taldearen laguntza jasotzen ari da, baina beste erakunde batzuekin ere elkarlanean aritu da, hala nola BEAZ Bizkaiarekin. “Ekintzaile guztiok esan ohi dugu Euskadi leku pribilegiatua dela ematen diren pizgarri guztiengatik, eta ados gaude horrekin”, ondorioztatu du Marthek.
Euskal enpresen artean berrikuntza bultzatzeko, enpresa txiki eta ertainetatik konpainia handietaraino, SPRI Taldeak Hazinnova, BDHI Konexio edo Innobideak bezalako berrikuntzarako programak eta laguntzak ditu.