Indautxuko Eskolako ikasle talde batek ISIS nazioarteko estazio espazialarekin irrati bidez konektatzeko aukera izan du

0

Indautxuko Eskolak oso jarduera berezia hartu du: Lehen Hezkuntzako ikasle talde batek ISIS nazioarteko estazio espazialarekin irrati bidez konektatzeko aukera izan du. Ekimen hori “ARISS Europe Proiektuaren” esparruan garatu da Bilboko eskola publikoko ikasleen artean STEAM unibertsoari laguntzeko helburuarekin.

Konexioan zehar Indautxuko Eskolako ikasle taldeak Eider Bilbao, Bilboko Udaleko Hezkuntza Saileko zinegotzi ordezkariaren, laguntza izan du. Zinegotziak honakoa azpimarratu du: “nazioarteko estazio espazialean irratizale amateurren hezkuntza-proposamena aprobetxatzea aukera zirraragarria eta hezitzailea da hezkuntza-komunitateak STEM helburuak eta xedeak babesteko. Zalantzarik gabe ikasleentzako esperientzia paregabe eta inspiratzailea izan da. Ziur nago espazio-esplorazioarekiko, zientziarekiko eta teknologiarekiko interesa erakarriko duela, eta hori oinarri sendoa izan daiteke etorkizuneko STEAM ikasketetarako”. Ekitaldian Begoña Pedrosak, Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak, ere hartu du parte.

Gaur goizean egindako ekimenean parte hartu duten Indautxuko Eskolako hogei ikasleek espazioan zegoen Sunita Williams astronautarekin komunikatzeko aukera izan dute. Komunikazioa minutu batzuetakoa izan da eta Nazioarteko Estazio Espaziala (ISS) Bilbo uriaren gainetik igarotzean egin da. Komunikazioa streaming bidez munduan zehar zabaldu da.

Indautxuko Eskolak “ARISS Amateur Radio on the International Space Station” proiektuan parte hartzen du eta ekimen honi esker ikasleek eta bertako hezkuntza-komunitateak STEAM esparruarekiko eta espazio-esplorazioarekiko duten interesa erakutsi dute. Ekimenean zehar, gero eta teknologikoagoa eta globalizatuagoa den etorkizuna aintzat hartuta, lankidetza-, aniztasun- eta jakin-min zientifikoaren balioak landu ahal izan dira.

Hezkuntzako sailburuak, beste alde batetik, hezkuntza-komunitate osoaren inplikazioa nabarmendu du eta berariaz ikastetxeko irakasleak zoriondu ditu, STEAM bokazioak pizteko eta neska-mutilentzat inoiz ahaztuko ez dituzten esperientzia positiboak sortzeko aukerak ikusteagatik. Pedrosak “ikasleak motibatzeko balio duten eta bizitza osorako positiboki markatuko dituzten ekintza eta esperientzia guztiak” baloratu ditu.

BILBO, HIRI HEZITZAILEA ETA STEAM UNIBERTSOAREKIN KONPROMETITUA

Hezkuntza Sailak Bilbo hiri hezitzaile bihurtzen lagundu nahi du. Gertueneko eremutik, eraldaketa handiei ere lagundu nahi diegu, hala nola berdeari, teknologikoari eta digitalari, eta sozial eta demografikoari. Ziur gaudelako dena tokikoan oinarritzen dela. Bilbo hiri hezitzaile bihurtzeak eskola publikoetan STEAM unibertsoaren aldeko apustua egitea ere badakarrelako. Espiritu kritiko eta autoafirmazioaren garapena indartzeko eta bokazio zientifiko-teknologikoak inspiratzeko lan egingo dugu” adierazi du Eider Bilbaok.

Testuinguru honetan, Bilboko Hezkuntza Sailak 2025ean hezkuntzari laguntzeko programaren esparruan, proiektu berritzaileak laguntzeko dirulaguntzen lerro berria sortu du bokazio zientifiko-teknologikoak inspiratzeko helburuarekin; eta STEAM hezkuntza sustatzeko eta kultura zientifiko-teknologikoa zabaltzeko eta sustatzeko ekintzak garatzeko.

“Bilboren konpromisoa irmoa da. Eta horretan lanean jarraituko dugu, gainerako erakunde eta eragileekiko osagarritasunean eta erantzunkidetasunean oinarrituta, efektu biderkatzailea lortzeko. Hezkuntza-politikekin, ez bakarrik eskola-politikekin. Arreta ekitatean eta inklusioan jarriz, eskola publikoaren zentraltasunetik premia handienak dituztenei erantzuteko” gaineratu du Eider Bilbaok.

ISSRI BURUZ

ISS espazioan dagoen nabea da. 28.000 km/h-ko abiaduran mugitzen da eta 418 km-ra dago. 71. espedizioko kideek, guztira bederatzi astronauta, gaixotasun eta terapia neurodegeneratiboak, botanika espaziala, espazioak eragindako fluido-aldaketak eta algetan oinarritutako bizi-euskarriko sistemak aztertzen dituzte.

AMATEUR RADIO ON THE INTERNATIONAL SPACE STATION

ARISS (Amateur Radio on the International Space Station) programa irrati-erakundeen eta espazio-agentzia amateurren nazioarteko partzuergo batek sortu eta kudeatzen du. Kideen artean, besteak beste, AEBetako Aeronautikaren eta Espazioaren Administrazio Nazionala (NASA), Rosaviakosmos (Errusia), Kanadako Espazio Agentzia (CSA), Japoniako Espazio-Esplorazio Aeronautikorako Agentzia (JAXA) eta Europako Espazio Agentzia (ESA) daude.

Indautxuko Eskolak 2023ko irailetik 2024ko urtarrilera bitartean garatu zuen proiektu hori eta, ondoren, parte-hartzaileak oso zorrotz hautatzeagatik bereizten den ekimen honetan parte hartzeko hautatua izan zen.

Gaur egin den ekitaldiaz gain proiektuak ziklo guztietako irakasleek osatutako batzorde batek koordinatutako hainbat STEAM jarduera antolatzea eskatzen du.

Ekitaldian zehar ikastetxeak azpimarratu du ekimena hezkuntza-komunitatean sortu zela, eta Indautxuko Eskolako gurasoetako baten inplikazioa aitortu du, hark proposatu baitzuen zentroa jarduera paraleloak, hala nola zientziaren astea eta museoetarako irteerak, antolatzeko balio izan duen proiektuan murgiltzeko, baita ikasleak zientziaz interesatzera gonbidatu dituzten beste proposamen batzuk egin ere.

SUNITA WILLIAMS

Gaur goizean Indautxuko Eskolako ikasleen solaskidea izan den astronauta Sunita Williams da, jatorri hinduko amerikarra, 59 urtekoa, espazioan eta jarduera militarrean egindako lorpenengatik ezaguna.

Duela 26 urte NASAko astronauta aukeratu zuten (ordura arte AEBetako Itsas-Abiazioko pilotua izan zen), eta espaziora bidaiatu zuen lehen emakume hindua izan zen. Garatu duen karrerari esker NASAko astronautarik nabarmenetakoa izatea lortu du. Gainera ISSn iraupen luzeko misio espaziala zuzentzen duen bigarren emakumea da. Ezaguna da, halaber, Aquarius estazioan ur azpian bederatzi egunez bizi izan zelako.

Williams emakume inspiratzailea da, bereziki zientzian, ingeniaritzan eta esplorazio espazialean lan egitea amesten duten emakumeentzat.

Bere astronauta-lanaz gain oso aktiboa izan da zientzia-dibulgazioan, eta STEAM hezkuntza sustatzen du, bereziki gazte-komunitateetan.