Lehenengoa, «Barakaldoko udalerriko Hiri Mugikortasun Jasangarriaren Plana (PMUS) eta Emisio Baxuen Eremuaren (ZBE) proiektua eta ordenantza egiteko aholkularitza», Barakaldoko Techfriendly eta Colin Buchanan S.A.U enpresen arteko enpresa-batasun bati esleitu zaio, 88.749,11 euroko balioarekin eta 14 hilabeteko iraupenarekin. Bestalde, «Barakaldoko PMUSari eta ZBE proiektuari lotutako Komunikazioari eta Herritarren Partaidetzarako Prozesuari buruzko Laguntza Teknikoa» zerbitzua Osoigo SLk eta Blucom Consultingek osatutako enpresa-batasunari esleitu zaio. Enpresa horiek guztiek esperientzia handia dute dagokien lanean.
Urrats horrek jarraipena ematen die 2024an egindako analisiei, Udalari diagnostiko zehatz eta osoak emateko. Diagnostiko horiek mugikortasun jasangarria planifikatzeko tresnak sortzeko oinarriak ezarriko dituzte, ezagutza teknikoetan eta kalitatezko datuetan oinarritutako erabakiek babestuta. Hala, gaur egun, «Mugikortasunari buruzko inkesta», «Trafikoaren karakterizazioa», «Zarata-mapa» eta «Airearen kalitatea» eta «Karbono-aztarnaren karakterizazioa» azterlanak daude. Aldez aurreko azterketa horiek Bizkaiko Foru Aldundiko Garraio, Mugikortasun eta Turismo Sailaren laguntzarekin finantzatu dira. Bestalde, trafikoak kutsadura atmosferikoan eta akustikoan dituen ondorioak aztertzeko proiektu berritzailearen hiri pilotua izatearen emaitzek ere, Aclimak bultzatutako HANDIA proiektuak, erabakiak hartzea elikatuko dute.
Prozesu hori zuzenduko duten jarduera-printzipioen artean, honako hauek azpimarra daitezke:
- Mugikortasun iraunkorra eta irisgarritasun unibertsala eskubide indibidual eta kolektibo gisa hartzea, garraio-sistema integratu, eraginkor, seguru eta inklusibo bat eskatzen duena.
- «Zereginen katea» egitea erraztuko duen mugikortasun-eredu bat sustatzea.
- Gizarte- eta ingurumen-kostu txikiena duten garraiobideak lehenestea eta mugikortasun aktiboa sustatzea.
- Teknologia berriak aplikatzea eta garraioaren zerbitzura berrikuntza.
- Parte-hartze irekia mugikortasun iraunkorrari eragiten dioten erabakiak hartzean.
Azterketa eta partaidetza- eta komunikazio-prozesua bereizi dituen kontratazio-prozesuan ikusten denez, herritarren eta tokiko interes-taldeen parte-hartzeak berebiziko garrantzia du udalerriko mugikortasunaren egungo errealitatea ezagutzeko, hura hobetzeko eta herritarrek partekatzen duten ikuspegia duen eredu bat sortzeko.
Garapen Jasangarriaren eta Ingurune Naturalaren arloko zinegotzi Alba Delgadok azpimarratu duenez, «gizartearen, ekonomiaren eta ingurumenaren ikuspegitik onuragarriena den mugikortasun integratu eta multimodalaren ereduaren bilaketaren parte da guztia, eta onuragarritzat jotzen da Barakaldoko bizilagun guztien bizi-kalitatea eta pertsonak lehenesten dituena».
Halaber, Delgadok adierazi duenez, «mugikortasun-ereduak gure eguneroko joan-etorriak ahalbidetzen ditu, eta helmugara iristeko modu iraunkorrak eskaintzen saiatu behar du, ahalik eta kutsadura eta zarata gutxien sortuz, gure osasunari eta inguruneari eragiten dieten faktoreak baitira». Bai Hiri Mugikortasun Jasangarriaren Planak, bai Emisio Baxuko Eremuaren proiektuak eredu hori eraikitzea izango dute helburu, eta arauzko eskakizunak beteko dituzte.
Aldi berean, eta gainerako jarduketei jarraipena emanez, Barakaldo «Ibiltzen diren Hirien Sareari» atxikita dago. Horren ondorioz, oinezkoen ibilbideen mapa bat diseinatu zen, oinezko joan-etorrietarako behar diren distantzien eta denboren berri ematen duena, Metrominuto izenekoa. Ekimen honen helburua espazio publikoa oinez ibiltzeko, egoteko eta sozializatzeko leku gisa bultzatzea da, mugikortasun iraunkorra, irisgarritasun unibertsala, bide-segurtasuna, ingurumenaren kalitatea eta haurren autonomia sustatuz. Hilabete hauetan ere, eskola-inguruneetan airearen kalitatea neurtzeko herritarren zientzia-kanpaina garatzen ari dira, eta horren emaitzak apirilean azalduko dira.
Horrela, urrats bakoitzarekin Barakaldok aurrera egiten du bere mugikortasun-eredua hobetzeko bidean. Kontratazio berri horiekin, beraz, diseinu-prozesuak bultzada berri bat hartu du, eta, horren ondorioz, 2025ean Hiri Mugikortasun Iraunkorreko Plan bat eta Barakaldorako Emisio Baxuko Eremu bat proposatu dira, 2026ko lehen hiruhilekoan ezartzen hasteko.